عنوان پایان‌نامه

ارزیابی جو ایمنی شغلی با استفاده از روش نورد یک به منظور بهبود فرهنگ ایمنی در یک واحد صنعتی خدمات بازرسی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی جو ایمنی شغلی با استفاده از روش نورد یک به منظور بهبود فرهنگ ایمنی در یک واحد صنعتی خدمات بازرسی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1443;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74712;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1443;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74712
    تاریخ دفاع
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

    فرهنگ ایمنی یکی از مهمترین عوامل موثر بر رفتار ایمنی کارکنان یک سازمان محسوب می شود، اما در مطالعات انجام شده تاثیر شاخص های آینده نگر، به ویژه بازرسی های ایمنی و عدم انطباقها بر روی فرهنگ ایمنی بررسی نشده است. در این پژوهش جو ایمنی یکی از شرکتهای بازرسی با استفاده از رویکرد تحلیلی و بکارگیری پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی شغلی نوردیک و با طرح مقطعی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به پراکندگی جغرافیایی جامعه مورد مطالعه و استفاده از نمونه برداری غیر تصادفی هدفمند، ارزیابی در 10 استان کشور در قالب 10 شعبه عملیاتی انجام شده و 89 پرسشنامه تکمیل شده به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ، تجانس درونی هفت بعد پرسشنامه را (به جز بعد سوم) قابل قبول نشان داد )7/0 (??. محدوده میانگین امتیاز ابعاد از 50/3 در بعد هفت (انحراف معیار= 39/0) تا 98/2 در بعد پنج (انحراف معیار= 472/0) به دست آمد. آزمون مقایسه چند گانه تعقیبی توکی تفاوت معنی داری را در میانگین امتیازها بر اساس تعداد بازرسیهای ایمنی، تعداد عدم انطباقها، نرخ حوادث، سطح تحصیلات و شعبه های مختلف نشان داد (05/0 P value<). همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان دهنده وجود رابطه مستقیم میان تعداد عدم انطباقها و نرخ حوادث (384/0=rho و 01/0>p) و میان تعداد عدم انطباقها و صلاحیت کارکنان (339/0=rho و 01/0>p) بود. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود برنامه زمانبندی شده برای اجرای بازرسی های ایمنی تدوین گردد. همچنین پیشنهاد می شود تعداد عدم انطباق ها و نرخ حوادث در فواصل زمانی مشخص شده پایش گردند. نیاز است خرده فرهنگ عدم سرزنش کارکنان و عدم ریسک پذیری نیز از طریق فرایندهای مشاوره ترویج گردد. آموزشهای ایمنی لازم است به صورت آموزش در کلاس و با تعامل شرکت کنندگان به عنوان مولفه کلیدی برای یادگیری برگزار گردد.
    Abstract
    Safety culture is one of the most important factors influencing the behavior of an organization’s employees, but the studies conducted have not evaluated the effect of leading indicators, particularly safety inspections and non-conformities, on safety culture. In this research, an analytical approach is taken to assess the safety climate of an inspection body by means of the Nordic occupational safety climate questionnaire (NOSACQ-50) in cross-sectional design. Based on geographical distribution of the study population and the use of a non-random purposive sampling, the assessment was conducted in 10 operational branches located in 10 provinces in Iran and 89 completed questionnaires were obtained. Except for dimension three, Cronbach's alpha coefficient showed acceptable internal consistency of the other six dimensions of the questionnaire (? ? .7). Mean scores of dimensions ranged from 3.50 in dimension 7 (SD= 0.39) to 2.98 in dimension 5 (SD=0.472). Post hoc comparisons using the Tukey HSD test indicated that the mean scores were significantly different based on number of safety inspections conducted, number of non-conformities, incident rates, levels of education and between different branches (p value< .05). In addition, spearman's rank-order correlation indicated a positive correlation between number of non-conformities and incident rates (rho= .384, p< .01) and between number of non-conformities and competency levels of respondents (rho= .339, p< .01). Based on the study results, it is recommended that a schedule is established for conducting safety inspections. It is also recommended that number of non-conformities and incident rates are monitored at specified intervals. No-blame sub-culture and risk non-acceptance sub-culture are to be promoted through consultation processes. It is necessary that safety training is conducted in the form of classroom training with participants' interaction as a key component for learning.