عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر ارزش ویژه برند در بانک های کشور



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر ارزش ویژه برند در بانک های کشور" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75627;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75627
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

    هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر ابعاد ارزش ویژه برند بانک‌های کشور و تعیین میزان این تأثیر می‌باشد. متغیرهای اصلی این پژوهش بازاریابی رابطه مند و ارزش ویژه برند و ابعاد آن (وفاداری به برند، کیفیت ادراک‌شده و تصویر برند) می‌باشند. این تحقیق ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی است و ازنظر ماهیتی و نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان شعب بانک‌ها در شهر تهران می‌باشد. با توجه به این‌که آزمودنی‌ها بسیار پراکنده هستند از روش نمونه‌گیری مرحله‌ای استفاده‌شده است. تعداد نمونه نیز بر مبنای طبقه آخر جدول مورگان 384 نفر می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات عملی، از مطالعات میدانی که مهم‌ترین ابزار آن پرسشنامه می‌باشد، استفاده گردیده است که شامل 43 سؤال می‌باشد و تعداد 390 پرسشنامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. در این پژوهش به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف (نرمال بودن داده‌ها)، تحلیل رگرسیون تک متغیره، من-ویتنی و کروسکال-والیس، بهره گرفته‌شده است. آزمون‌ها از طریق نرم‌افزار spss انجام‌شده است. نتایج، نشان می‌دهد که بازاریابی رابطه مند بر ارزش ویژه برند و ابعاد آن تأثیر مثبت و معناداری داشته است. این بدان مفهوم است که اگر بانک‌ها فعالیت‌های بازاریابی رابطه مند خود را بهبود بخشند، ارزش ویژه برند آن‌ها نیز تقویت خواهد شد. همچنین با انجام تحلیل همبستگی بین ابعاد بازاریابی رابطه مند و ارزش ویژه برند و ابعاد آن مشخص گردید که ارزش‌های مشترک که از ابعاد بازاریابی رابطه مند می‌باشد ارتباط قوی‌تری نسبت به سایر ابعاد با ارزش ویژه برند و ابعاد آن داشته است.
    Abstract
    Abstract The aim of this study is to investigate the effect of relationship marketing on equity dimensions of our country banks brands and to determine its amount. The major variables of this study are relationship marketing, brand equity and its dimensions (commitment to the brand, perceived quality and brand image). The aim of this study is practical and the method in which data were collected is descriptive-survey. The statistical society of this work consists of banks branches customers in the Tehran city. Since the tested samples are scattered, random sampling method was utilized. The number of samples according to the top floor of the Morgan table are 381. For collecting information, questionnaires, which are the most indispensable method of field studying, were used. In each questionnaire, there are 13 questions and 398 questionnaires were analyzed. In this study in order to analyze data, Kolmogorov – Smirnov (normalized data), Univariate regression analysis, Mann- Whitney and Kruskal – Wallis tests were exploited using SPSS software. Obtained results imply that the relationship marketing positively and meaningfully affects the brand equity and its dimensions, so that, if banks boost their relationship marketing activities, their brand equity will definitely be promoted. Moreover, correlation analysis was performed between relationship marketing dimensions and brand equity. It can be inferred that similar values which relate to relationship marketing dimensions benefit from a more strength relationship compared to brand equity value dimensions. Keywords: Relationship marketing; Brand equity; Commitment to brand; perceived quality; brand image