بررسی تاثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارمندان با دو متغیر میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت نیروی انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76487;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76487;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002449;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002449
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهدی رضادوست چهارده
- استاد راهنما
- حمیدرضا ایرانی
- چکیده
- چکیده به دلیل نقش مهمی که کارمندان کلیدی در موفقیت سازمان ها ایفا می کنند، استراتژی هایی توسط سازمان ها و به خصوص واحد منابع انسانی برای نگهداشت این کارمندان تدوین می شود. یکی از این استراتژی ها تقویت برند کارفرمای سازمان می باشد که علاوه بر نگهداشت کارمندان، در عجین شدن بیشتر آن ها با کار و سازمان نیز تأثیر گذار است. از این رو هدف این پژوهش بررسی تأثیر برندکارفرما بر نگهداشت کارمندان با توجه به نقش متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نیزکلیه کارمندان شرکت فناپ که شامل 233 نفر میشوند و در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت میکنند، میباشد. از این تعداد، 146 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه می¬باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart-PLS 2 انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار برندکارفرما بر نگهداشت کارمندان و عجین شدن آن¬ها می باشد. همچنین تأثیر عجین شدن کارمندان بر نگهداشت و تأثیر عجین شدن کارمندان بر رفتار شهروندی سازمانی نیز مثبت و معنادار به دست آمده است. ولی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر نگهداشت کارمندان معنادار نمی¬باشد. علاوه بر این با آزمون هایی که صورت گرفت فقط تأثیرمتغیر میانجی عجین شدن در رابطه بین برند کارفرما و نگهداشت کارمندان تأیید می¬شود. واژگان کلیدی: برند کارفرما، نگهداشت، عجین شدن کارمندان، رفتار شهروندی سازمانی.
- Abstract
- Because of the important role key employees play in organization success, organizations and particularly HR department develop strategies to retain these employees. One of these strategies is employer branding which affects employee engagement in addition to employee retention. Thus, investigating the effect of employer brand on employee retention with mediating roles of employee engagement and organizational citizenship behavior is the main purpose of this study. The Descriptive Survey Method is used in this research and the data are analyzed using structural equation modeling. All 233 employees of FANAP ICT Corporate are the statistical population of this research. Among them 146 employees are selected using simple random sampling as the statistical sample. Questionnaire is used as the research instrument. Collected data are analyzed using smart-PLS 2 software. Findings revealed that employer brand positively and significantly affects employee retention and employee engagement. The effect of employee engagement on employee retention and organizational citizenship behavior is also positive and significant. But organizational citizenship behavior found to be insignificantly related to employee retention. Moreover, it was revealed that only the mediating role of employee engagement in the relationship between employer brand and employee retention is approved. Key Words: Employer brand, Employee Retention, Employee Engagement, Organizational Citizenship Behavior