بررسی تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر دلبستگی شغلی معلمان و با توجه به نقش میانجی گری کیفیت زندگی کاری و یادگیری سازمانی ( مطالعه موردی : آموزش و پرورش استان قم)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت نیروی انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77209;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002517;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77209
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- نقی میرزائی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- همواره موضوع بررسی نگرش های افراد در سازمان مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران قرار گرفته است و آن ها عوامل گوناگونی که بر این نگرش ها تأثیر دارد را شناسایی نموده اند. نگرش فرد نسبت به کارش نشاندهندهی ارزشیابی منفی یا مثبتی است که وی دربارهی جنبهای از محیط کاریاش دارد. دلبستگی شغلی نیز حکایت از نوعی نگرش مثبت فرد به کارش دارد. صاحبنظران معتقدند گرچه میزان دلبستگی شغلی تا حدودی متأثر از زمینههای قبلی و ویژگیهای فردی آنها میباشد، لیکن موقعیتهای محیطی و سازمانی نیز در ایجاد دلبستگی شغلی اهمیت دارند. از این رو پژوهش حاضر به سنجش اثرات جامعهپذیری سازمانی بر دلبستگی شغلی معلمان و با در نظر گرفتن نقش دو متغیر میانجی کیفیت زندگی کاری و یادگیری سازمانی پرداخته است. روش انجام پژوهش توصیفی - همبستگی و روش نمونهگیری، تصادفی ساده می باشد. دادههای پژوهش به وسیله پرسشنامه گردآوری گردید و سپس با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart-PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج فرضیههای فرعی پژوهش حاکی از آن است که جامعهپذیری سازمانی به ترتیب بر متغیرهای دلبستگی شغلی معلمان، کیفیت زندگی کاری و یادگیری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. کیفیت زندگی کاری نیز بر دلبستگی شغلی معلمان اثر مثبتی دارد اما یادگیری سازمانی بر دلبستگی شغلی معلمان هیچگونه تأثیری ندارد. و نتایج فرضیههای اصلی پژوهش نشان داد که جامعهپذیری سازمانی با میانجی گری کیفیت زندگی کاری بر دلبستگی شغلی معلمان تأثیر دارد؛ اما جامعهپذیری سازمانی با میانجیگری یادگیری سازمانی بر دلبستگی شغلی معلمان تأثیر ندارد.
- Abstract
- Examining employees attitudes in organization is always of interest for researchers and experts and they have identified different factors affecting these attitudes. Employees attitudes toward their job show the positive or negative evaluation they have about their work environment. Job involvement shows the positive attitude of employees about their jobs. Experts believe that although job involvement level is somewhat influenced by previous backgrounds and individual characteristivs, but environmental and organizational conditions are also important factors that effect job involvement. Thus, this study examines organizational socialization effects on job involvement of teachers with mediating roles of quality of work life and organizational learning. Descriptive survey method is used in this research and simple sampling is the sampling method. Data was collected using a questionnaire and then analyzed with Smart PLS software. The result of research hypotheses indicate that organizational socialization positively and significantly affects teachers job involvement, work life quality and organizational learning. work life quality affects teachers job involvement. but organizational learning has no effect on teachers job involvement. The results of the research hypotheses also show that work life quality mediates the relationship between organizational socialization and teachers job involvement, but organizational socialization with mediating role of organizational learning has no effect on teachers job involvment.