عنوان پایان‌نامه

بررسی تحلیلی فعالیتهای فرهنگی در کلاس های آموزش زبان فرانسه در بافت دانشگاهی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تحلیلی فعالیتهای فرهنگی در کلاس های آموزش زبان فرانسه در بافت دانشگاهی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2050;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79235;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2050;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79235
    تاریخ دفاع
    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    اکبر عبداللهی

    زبان و فرهنگ با هم در ارتباط هستند. برقراری ارتباط صحیح بدون شناخت فرهنگ زبان مقابل امکان پذیر نمی باشد. هدف این تحقیق شناخت جایگاه مسائل فرهنگی در فعالیت های موجود در کتب آموزش زبان فرانسه و کلاس های آموزش زبان فرانسه می باشد. برای رسیدن به این هدف، کتابAlter ego plus، سخنان زبان آموزان و سخنان مدرسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این تحقیق می کوشد تا با استفاده از انجام مصاحبات نیمه مستقیم، پرسشنامه ها و مطالعه ی کتاب آموزشی، دانسته ها و شناخت فرهنگی زبان آموزان و نظرات مدرسان را راجع به چگونگی برقراری ارتباط بهتر بررسی کند. در پایان نتایج بدست آمده تحلیل شده و پس از گزارش شرایط موجود، پیشنهاداتی در جهت بهبود روش های تدریس ارائه می گردد. نتایج این تحقیق نشان می دهند در شکل صحیح مواجه با فرهنگ و اطلاعات مربوط به فرهنگ زبان مورد آموزش باید به این نکته توجه کرد که با اینکه ارائه اطلاعات امروزه نسبت به گذشته آسان تر شده و افراد بیشتری به اطلاعات دسترسی دارند ولی لزوماً دسترسی به اطلاعات منجر به کسب مهارت فرهنگی بیشتر نمی شود چرا که شیوه های دریافت و تحلیل و تفسیر اطلاعات بومی می باشند و هرکس با توجه به ذهنیت فرهنگی خود اطلاعات را متوجه می شود. تقویت مهارت بین فرهنگی معطوف به واقعی کردن این نگاه، انتخاب اطلاعات و آگاهی یافتن از تفاوت ها و شباهت ها بین فرهنگ خود و دیگری می باشد.
    Abstract
    La langue et la culture sont étroitement liées. Nous ne pouvons pas communiquer bien par une langue vivante sans connaître la culture de ses locuteurs natifs. L’objectif principal de cette recherche est de connaître la place des éléments culturels dans les activités culturelles existantes dans les manuels de FLE et dans les cours de FLE. Pour arriver à ce but, nous allons analyser le livre Alter ego plus, les discours des apprenants et les discours des enseignants. Cette recherche tente d’étudier les savoirs culturels des apprenants, de connaître l’avis des enseignants à propos des activités culturelles et l’amélioration de l’enseignement de ces activités. Nous allons aussi analyser les activités culturelles existantes dans le manuel Alter ego plus. Cette recherche est fondée sur l’analyse des données recueillies par l’entretien semi-directif, les questionnaires et par les grilles de lecture. Les résultats de cette recherche ont montré qu’en se confrontant à la culture et aux éléments culturels de la langue enseignée, même si l’accès aux informations est aujourd'hui plus facile qu'auparavant, mais ceci ne va pas aboutir à développer des compétences culturelles. Car la façon d'analyser ces informations est par la vision culturelle de chaque apprenant. Dans cette perspective nous pouvons améliorer la compétence interculturelle en connaissant les ressemblances et les différences entre la culture de soi et la culture d'autrui. Les mots clés : Culture, Enseignement/Apprentissage, Français Langue Etrangère, Compétence interculturelle, Stéréotypes, Activités culturel