عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ارزش های فرهنگی و ارزشهای خرید بر رفتار خریدتکانشی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74955;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74955
- تاریخ دفاع
- ۲۱ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- ریحانه موحد
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- فرهنگ را میتوان برنامهریزی جمعی از ذهن بیان نمود که سبب نوعی تمایز در ارزشهای فردی و بهتبع آن تمایز در رفتارهای اعضای آن گروه میشود. این پژوهش با بررسی ریشههای ارزشی افراد و برنامهریزی جمعی آنها، ما را در درک برخی جنبههای رفتار مصرفکننده و پیشبینی آن کمک می نماید. ارزشهای موردبررسی، ابعاد ارزشهای فرهنگ ملی و همچنین ارزشهای خرید بهعنوان بخشی از ارزشهای فردی می باشد. در این پژوهش علاوه بر تأثیر ارزشهای فرهنگ ملی بر ارزشهای خرید فردی، تأثیر مجموعه این ارزشها را بر رفتار خرید تکانشی مصرفکننده سنجیده شده است. بدین منظور از مدل فرهنگی هافستد و مدل رفتار خرید تکانشی روک و فیشراستفاده شده و همچنین با مدل ارزشهای خرید بابن، داردن و گریفین ارزشهای خرید موردسنجش قرار گرفته است که شامل دو بعد ارزشهای خرید لذت جویانه و خرید فایده گرایانه می باشد. یافته های حاکی از بررسی نمونه393 نفری از خریداران کالاهای مصرفی از خردهفروشیهای تهران پس از نمونهگیری با روش تصادفی خوشهای/چندمرحلهای از طریق پرسشنامه و بررسی همبستگی نشان می دهد رابطه مستقیمی میان ارزش های خرید لذت جویانه، فردگرایی، فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان و مردانگی فرهنگی با رفتار خرید تکانشی وجود دارد. همچنین می توان گفت خریداران با سنین پایین تر ارزش های خرید لذت جویانه بیشتری دارند در حالی که افزایش تحصیلات و درجات شغلی رابطه مستقیمی را با ارزش های خرید فایده گرایانه نشان می دهد.
- Abstract
- Culture can be defined as collective programming of the mind that makes a difference in the individual’s value and, consequently, a difference in the behavior of its members. Since there have been limited researches on the influence of culture on the consumer behavior, this study aims to examine the roots of the value of consumers and their collective planning, in order to help us understand some aspects of consumer behavior and predict them. So the national cultural values will be studied as well as the Shopping values which are a part of the individual’s values. In this research, in addition to the impact of national cultural values on the individual’s shopping value, the impact of these values on consumer impulsive buying behavior will be measured. Therefore, four dimensions of Hofstede's model of national culture including individualism, power distance, uncertainty avoidance and masculinity will be used. The Griffin, Babin and Darden model also helps us measuring shopping values which includes both hedonic and utilitarian shopping values. Finally Fisher and Rook model is used for surveying impulsive buying behavior of the consumers. The population of this research includes buyers of consuming goods from retailers in Tehran and a sample of 393 consumers is statistically analyzed after collecting data through questionnairs using multi-level cluster sampling. The analysis shows that there is positive direct coorelation between hedonic shopping values, indivisualism, power distance, uncertainity avoidance and masculanity with impulsive shopping behavior.