عنوان پایان‌نامه

تدوین و رتبه بندی استراتژی های شرکت مهران با استفاده از مدل swot



    دانشجو در تاریخ ۰۸ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین و رتبه بندی استراتژی های شرکت مهران با استفاده از مدل swot" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 647;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 647;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75299
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    عباس منوریان

    با توجه به اهمیت بسزای موضوع نفت و نقش مهمی که در توسعه پایدار کشور با تاثیرات سیاسی، اقتصادی، رفاهی، اجتماعی و ... دارد از این رو، شرکت‌های نفتی بعنوان کانون های اصلی درآمد کشور نه تنها شایسته توجه ویژه‌اند که هماهنگی برنامه استراتژیک آنها با برنامه راهبردی توسعه کشور یک ضرورت است. در دهه اخیر بدلیل کاهش قیمت نفت و افت عملکردی شرکت های نفتی که منجر به فشارهای اقتصادی و تورم بسیاری در کشور شد، اهمیت موضوع تدوین استراتژی های شرکت های نفتی بیشتر مشخص می‌شود. شناسائی مسائل و مشکلات موجود شرکت‌ها که در نهایت منجر به کشف نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدات خارجی می شود بعنوان بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک است. یکی از ابزارهایی که در مرحله طراحی استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیک درونی و بیرونی به کار میرود، تحلیل SWOT می‌باشد که قادر است فاکتورهای درونی و بیرونی که می‌توانند آینده یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهند خلاصه کند. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها و طراحی و اولویت‌بندی استراتژی های بهینه شرکت نفتی مهران صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه و روش جمع‌آوری داده‌ها بصورت ترکیبی کتابخانه‌ای و میدانی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان در شرکت نفتی مهران هستند که تعدادشان 160 نفر است. در این تحقیق، تعداد نمونه آماری از فرمول کوکران در سطح خطای 5% و موفقیت 50% و دقت برآورد 8% برابر با 77 بدست آمد و اطلاعات بدست آمده از این 77 پرسشنامه در مدل تحلیلی SWOT مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش، نشان داد بهترین نوع استراتژی کلان برای شرکت نفتی مهران، استراتژی های تهاجمی (شکار فرصت‌ها با کمک نقاط قوت داخلی) می‌باشد. همچنین استراتژی های خاص مطلوب این شرکت، تمرکز در اخذ پروژه‌ها در بازارهای جذاب نفت و تشکیل مشارکت و همکاری با شرکت‌های بزرگ جهت حضور در بازارهای جدید می‌باشد.
    Abstract
    With regarding to the significant importance of petroleum issue and its important role in permanent progression of country with the political, economical effects, welfare, social,... effects. The petroleum companies as the main income centers not only are qualified for the special attention but also coordination of their strategic plans with the progression operative plan of country is a necessity. In the recent decade because of reduction in petroleum price and operation falling of the petroleum companies which led to the economical pressures and much inflation in country, the importance of complication of petroleum company’s strategies becomes more highlighted. For this purpose, the present research was performed in order to recognition of the strong and weak points, the opportunities and threats and compilation of the optimized strategies of the Mehran petroleum company. This research was carried out using Brison standard questionnaire. The statistical community of this research included all managers, nurses, experts of Mehran Petroleum Company who were 160 personnel. In this research, the statistical sample number was obtained from Cochran’s formula in error level of 5% and success of 50% and evaluation accuracy of 8% equal to 77, and the obtained information from these 77 questionnaires in SWOT analytical model was investigated. The result of the research revealed that the best type of huge strategy for Mehran Petroleum Company; is the offensive strategies (to hunt the opportunities with aid of internal strong points). Also, the desired special strategies of this company are included is focusing on taking the projects in the petroleum attractive markets and to form the cooperation with the big companies in order to the new markets