عنوان پایان‌نامه

تحلیل کارکردهای رسانه های جمعی درفرآیندخط مشی گذاری ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل کارکردهای رسانه های جمعی درفرآیندخط مشی گذاری ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77508;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77508
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    طیبه عباسی

    تمامی دولت ها، در همه نظام های سیاسی، به دنبال کسب حمایت مردم از سیاست های شان یا حداقل پذیرش این سیاست ها از سوی آن ها هستند؛ و از آنجایی که دسترسی به توده مردم تنها از طریق وسائل ارتباط جمعی مثل مطبوعات و رادیو- تلویزیون امکان پذیر است، این رسانه ها در جوامع امروزی نقشی محوری ایفا می کند. اما در نظام های دموکراتیک، رسانه ها وظیفه ای مهمتر از تبدیل شدن به مجرایی صرفا برای تبلیغات دولتی بر عهده دارند. وظیفه این رسانه ها تحلیل عملکرد های دولت، آگاهی بخشی به مردم، تامین تریبونی آزاد برای بحث های سیاسی و فعالیت به عنوان مجرایی برای ابلاغ افکار عمومی به دولت و اعمال فشار عمومی بر آن است. در این تحقیق با مفروض گرفتن اهمیت و جایگاه میانی رسانه ها در جوامع امروزی (میان دولت و مردم)، نقش رسانه ها را در مراحل خط مشی گذاری عمومی ایران و چگونگی بازنمایی و تاثیر آن را هم بر افکارعمومی و هم بر خط مشی گذاری عمومی بررسی کرده ایم. از این رهگذر نشان داده ایم که چگونه رسانه های جمعی بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار هم بر افکارعمومی و هم بر دولتمردان، موضوعاتی را در سطح جامعه اشاعه می دهد و یا آنها را نادیده می گیرند و چگونه کمک می کنند که این موضوعات در طی مراحل مختلف خط مشی گذاری در دستورکار قرار گرفته و نهایتا به قانونی برای بهبود اوضاع تبدیل شود. این مراحل شامل شناخت مسئله، تدوین دستورکار، شکل گیری خط مشی، اجرای خط مشی، ارزیابی و نهایتا تغییر یا خاتمه خط مشی می باشند. گردآوری اطلاعات در این تحقیق کیفی، از طریق مصاحبه های اکتشافی نیمه ساختاریافته با 12 نفر از اساتید حوزه خط مشی، مدیریت دولتی و رسانه صورت گرفته که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. با تحلیل محتوای مصاحبه ها و دسته های مفهومی کلیدی به تفکیک مراحل خط مشی گذاری عمومی استخراج شده و سپس با توجه به مفاهیم، تم های اصلی در 4 مورد استخراج شدند. تم های اصلی به ترتیب مراحل خط مشی گذاری عمومی بوده و تم های فرعی کارکردهای رسانه در این مراحل را نشان می دهد. در پایان بر اساس تم های به دست آمده چالش های موجود در این مسیر مشخص شده و پیشنهادهایی در این رابطه ارائه گردیده است.
    Abstract
    All states in all political systems seek public support or at least public acceptance of their political policies and since the only possible way to hoi polloi accessibility is by the mass media such; press, radio and television, so these medias play a vital role in modern societies. The media's duty in democratic system is far beyond a mere conduit of governmental propaganda, the main duties of these medias are: analysis governmental functions, informing the people, providing a forum for political debates and working as a conduit for conveying the public opinion to the government and leverage them on it. In this study, by assuming the importance and role of media in modern societies (among people and government), the role of media in Iran public policy making process and the representation and its impact both on public opinion and public policy making is considered. In this way it has been shown that how the mass media as a contributing factor on public opinion and government, propagates matters in community levels or as a whole ignores those cases and how it help to employ these cases in different policy making steps, and at last become a legal strategy for improving the situation. These steps are including: problem understanding, formula compiling, policy formulation, policy performance, assessment and finally change or policy termination. Study gathering information is based on semi-structured exploratory interviews with 12 masters of policy, administrative management and media. This study was done in "Snowballing" method. Finally, according to the obtained themes, challenges are being known and determined and several suggestions have been presented.