بررسی عوامل موثر بر اعتماد در سازمان امور مالیاتی و تمایل به قصد استفاده از آن(مورد مطالعه:سازمان امور مالیاتی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002930;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82174;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002930;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82174
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- نرگس رضایی
- استاد راهنما
- علی حمیدی زاده
- چکیده
- در سالهای اخیر بسیاری از سازمان ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه نموده اند. یکی از دغدغه های پیش روی دولت ها و سازمان ها در عصر حاضر مساله فقدان اعتماد شهروندان به این شکل از ارائه خدمات می باشد. هرچه سازمانها بیشتر به سمت الکترونیکی شدن پیش می روند .این موضوع نیز اهمیت روز افزونی می یابد. اعتماد شهروندان به دولت و تکنولوژی با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی یک ضرورت است. لذا این تحقیق بر آن است تا نقش اعتماد را در پذیرش خدمات الکترونیکی و قصد استفاده شهروندان، در بخش خدماتی سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار دهد. بر اساس مدل های قبلی ارائه شده و با توجه به آنها، نه عامل اصلی تاثیرگذار بر اعتماد و نیز قصد استفاده شهروندان از خدمات الکترونیکی، شناسایی شده است و مبنای این تحقیق قرار گرفته اند. این عوامل شامل ؛ کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات،سودمندی ،رضایت شهروندان،اعتماد، سهولت استفاده ،ریسک درک شده و قصد استفاده از سیستم می باشد.
- Abstract
- In recent years, many organizations have offered their services electronically to citizens. As more organizations move towards electronic commerce. This will be increasingly important as well. Citizens' trust in government and technology due to the expansion of electronic services is a necessity. In this study, we decided to accept the role of trust in electronic services and plan to use citizens in the service sector examine the State Tax OrganizationThese factors include: quality systems, quality of service, information quality, effectiveness, citizen satisfaction, reliability, ease of use, perceived risk and intend to use the system. The data collection tool is a questionnaire A questionnaire aimed to develop a model to explain the variables and hypotheses, design and survey is a statistical sample of randomly selected. Using two independent population and structural equation modeling analysis, recommendations for improving electronic services and trust organization is provided. Using structural equation modeling, model in the studied population, were fitted. The results show that trust directly affects the willingness to use e-government services has a significant effect. Also, a significant positive effect on perceived usefulness and quality information quality information on citizen satisfaction and trust shown to ease. The results of this study are positive and significant impact of trust on perceived risk and perceived risk on trust. Also, based on the results of hypotheses testing, quality of service and citizen satisfaction, as well as the usefulness of citizen satisfaction have significant impact on trust. Key words: trust, services, e-government, citizen satisfaction, efficacy and intended use.