عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی اصل عدم تبرع در خدمات زوجه در مذاهب اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی اصل عدم تبرع در خدمات زوجه در مذاهب اسلامی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2449ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77907;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2449ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77907
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    در قانون مدنی آمده است:هرکس مالی را به دیگری بدهد،ظاهر در عدم تبرع است،بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد، بدون اینکه مقروض او باشد می‌تواند آن را مسترد نماید.(ماده 265ق.م)لیکن جریان اصل عدم تبرع در مواردی محل مناقشه است . خدمات زوجه در منزل به سبب عرف حاکم بر جامعه، از این دست موارد است، و استناد به اصل عدم تبرع ،نیازمند به احراز عدم وجود مانع و قرینه خارجی است.از طرف دیگر با توجه به فحوای تبصره 6 ماده اصلاحی مقررات مربوط به طلاق، قانون‌گذار نیز برخلاف اصل مذکور،اصل در انجام خدمات منزل را بر تبرعی بودن نهاده است. نگارنده با بررسی مبانی فقهی اصل عدم تبرع در فقه امامیه و فقه اهل سنت و تطبیق آن با خدمات زوجه در منزل، به‌دنبال بررسی جایگاه اصل عدم تبرع در خدمات زوجه و هم‌چنین جایگاه عرف در بررسی تبرعی بودن این اعمال است. با توجه به نظرات قائلین بر جواز و عدم جواز دریافت اجرت المثل می‌توان گفت، حتی با نادیده گرفتن ادله قائلین به عدم جواز دریافت اجرت وتکیه بر عدم تبرعی بودن خدمات زوجه،هدف قائلین بر عدم تبرع، مبنی بر حمایت از زنان، تأمین نشده ،چراکه با وجود ضوابط سخت‌گیرانه و محدود کننده نمی‌توان به عنوان یک پشتوانه مالی به نهاد اجرت المثل تکیه کرد.
    Abstract
    Article 265 of civil law says when someone gives something to somebody, it's not necessarily gifting; so if a person gives anything to somebody without being in dept with him/her, he/she has the right to take it back. However this subject causes the conflicts in some cases.One of the cases that needs to get sure that there isn't any impediment or external symmetry for the case, is the services given by the spouse at home. According to seventh note to the article of the enactment of divorce, the legislator believes that the spouse's services are gifted for God's sake. By verifying the Islamic jurisprudences bases of the principle of "non-donation" in Shiite and Sunnite jurisprudences and their collation with the spouses services at home, the author seeks to find the relation of the role of the custom in determining whether they're gifted for God's sake or not. Studying the viewpoints of those who believe in permission or impermissibility of taking the faire equivalent remuneration, we can express that even by ignoring the evidences of those who believe in impermissibility of taking remuneration and stressing that the spouse's services are not gifted for God's sake, their goal for supporting the feminine rights can not be achieved because till there are strict and determinative norms, the faire equivalent remuneration can not be considered as a financial cover. Keywords: comparative study, religious jurisprudence, the principle of "giving is not necessarily gifting", spouse's services, the faire equivalent remuneration.