عنوان پایاننامه
اجرا در آواز بیات اصفهان و مدافه ای در باب طبقه بندی واژگان توصیف کننده صدا در فرهنگ موسیقیایی ایران
- رشته تحصیلی
- نوازندگی ساز ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11531;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77627;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11531;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77627
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مقداد ارزنده
- استاد راهنما
- داریوش طلائی
- چکیده
- این متن به نیت باز اندیشی در بعضی از توصیفات و پنداشت¬هایی که در حوز? فرهنگی و موسیقایی ایران بدیهی انگاشته می شوند نوشته شده است. و هدف آن نقد مطلق گرایی پوزیتیویستی است که در حوز? توصیف صدای موسیقایی جریان دارد. در این متن عوامل موثر در توصیف صدای موسیقایی را از خلال سه محور زبان شناختی، جامعه شناختی و زیبایی شناختی، در حد توان و ظرفیت متن بررسی خواهیم کرد و ضرورت یا عدم ضرورت طبقهبندی واژگان توصیف کنند? صدا از خلال این سه محور آشکار خواهد شد. در واقع هدف، فهمی دیالکتیکی از موضوع توصیف صدای موسیقایی است که از میان آرای متضادی که در طول متن به آن¬ها اشاره می¬کنیم و تناقض¬هایی که در حوز? این دست توصیفات رخ می دهد، آشکار خواهد شد.
- Abstract
- The very essence of this thesis is to ponder on some descriptions and presumptions perceived to be intrinsically inevitable within Iran’s cultural and musical spheres. By the same token, the author is supposed to criticize the positivistic certainty found in descriptions of the musical sounds. To examine effective factors on this group of sounds, three following approaches have been undertaken: linguistic, sociologic, and aesthetic. Basically, the main effort has been put toward figuring out the necessity or as well, the lack of necessity of classifying words used to describe musical sounds through mentioned approaches. Meanwhile, a dialectical understanding of the matter will be achieved through reviewing some conflicting beliefs along with contradictions occur within such descriptions