عنوان پایاننامه
بررسی عملکرد راکبان موتور سیکلت در استفاده از کلاه ایمنی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- ایمنی، بهداشت و محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1570;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79456;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1570;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79456
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- فاطمه نوری چیکان علیا
- استاد راهنما
- سعید کریمی, سعید گیوه چی
- چکیده
- استفاده از کلاه ایمنی در کاربران جاده ای ، بهترین ابزار در پیشگیری از شدت ضربه به سر و مرگ و میر ناشی از آن می باشد . با توجه به بالا بودن حوادث جاده ای بخصوص در راکبان موتورسیکلت مطالعات اندکی ،در این زمینه انجام شده است . هدف از این مطالعه بررسی میزان استفاده از کلاه ایمنی در یکی از مناطق تهران می باشد .این مطالعه مقطعی توصیفی ، از دوبخش تشکیل شد ، یک بخش مصاحبه با 204راکب موتور سوار ،که از طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری گردید که شامل سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود . بخش دیگر حاصل مشاهده مستقیم از چهار راه های منطقه 6 تهران می باشد . در بخش اول ابزار گردآوری داده ها از طریق نرم افزار spss و آزمون رگرسیون مورد آنالیز قرار گرفت . در این مطالعه 5602راکب و سرنشین موتور مورد مشاهده مستقیم قرار گرفت . نتایج نشان داد که تنها 26/09 درصد از راکبان و 2/42 درصد از سرنشینان کلاه می پوشیدند. نتایج حاصل از آنالیز نشان داد که بیشترین فراوانی در گروه سنی34-25سال می باشد . بیش از 75 % افراد مورد پژوهش عقیده داشتند که عدم استفاده از کلاه ایمنی باعث مرگ می شود ، با این تفسیر که حدود 50 % همیشه در حین رانندگی از کلاه ایمنی استفاده می کردند.همچنین مشاهده شد که رابطه آماری معنی داری بین عملکرد راکب موتورسیکلت با سازه های مدل اعتقاد بهداشتی وجود دارد ( p<0/05 ).
- Abstract
- helmets use among road users of motorcycle, is the best tool in the prevention of severe head trauma and deaths caused by it. Given the high rate of road accidents, especially users of motorcycles, few studies have been done in this area. The aim of this study was to evaluate the use of helmets in one of the areas in Tehran. This cross-sectional study was composed of two parts, an interview section with 204 bikers of motorcycles that were collected by interview Data, which is including health belief model, others, section of direct observation of four ways of district 6 of Tehran and regression test were analyzed, in this SPSS. In the first part, the data collection tool via study software of 602 riders and passenger of motorcycle were assessed by direct observation. The results show that only 26/9 percent of riders and 2/42 percent of passengers were wearing helmets. The results of the analysis showed that more than% 75 of subjects believed that the non-use of helmets is a leading cause of death so about% 50 of the subjects during riding was using helmet. And also we found out p<0/05 a significant relationship between the performance of motorcycle rider with the structure of health belief mode. Keywords: helmets, motorcycle rider, district 6 of Tehran