عنوان پایاننامه
مکان در عکاسی هنر معاصر ایران ع بازیابی عکس های شهری دهه ۱۳۴۰
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11804;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80913;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11804;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80913
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- بهنام خزاعی
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- مکان در برشی که عکاسی از جهان ایجاد می کند به عنوان امری جداییناپذیر، همواره به چهار شکل حضور دارد. این چهار شکل، بدون استثنا در هر عکس موجود بوده و تنها نقش آنها بر اساس مقتضیات آن عکس تغییر می کند. در پژوهش حاضر از میان برش¬های مختلف مکان، تنها به جنبه های تصویری (فضای بازنمایی و بازنمایی شده) در درون تصویر پرداخته شده و با استفاده از تعریف مکان و اصطلاحات نظریِ آن،تلاش شده نگاهی نو مطرح شود که در نظریه عکاسی و تحلیل و تفسیر آثار، تا به امروز در ایران مغفول مانده است. در پژوهش حاضر با توجه به نظریات مربوط به مکان و متون نظری عکاسی، الگوهایی جهت طبقه بندی نحوه ی بازنمایی مکان در عکاسی مدون گشته و بر اساس این تعاریف و الگوهای جمع آوری شده به تحلیل و بررسی نمونه هایی از عکاسی هنری ایران پرداخته شده است. نمونه هایی که در اینجا به آنها پرداخته شده، مجموعه های محدودی هستند که به عنوان نمونه ی مطلوب و بر اساس برخوردشان با امر مکان انتخاب شده اند.مجموعه های «بیوطن»، «داخلی، خارجی تر» و «به روایت یک شاهد عینی» مجموعه هایی هستند که هر یک به عنوان نمونه ی اولیه و نقطه ی ورود انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. در آثار بررسی شده، شاهد حضور و استفاده ی هنرمندان از شکل های مختلف بازنمایی مکان، استفاده از عکس ها در بوجود آوردن و بازنمایی حس مکان، استفاده از مکان در عکس ها به عنوان عنصری در راه بیان هنری و خلق مجموعه بودیم.
- Abstract
- Place as an inevetibale thing in the cut that photography takes out of the world, is always present in four catagories. These different catagories are always present in every photograph but the part they play is different according to the photograph. With focusing on the catagories present in the photograph itself, represented space and space of representation, and using the theoris of place and it’s terms, this research is trying to use a way encountering the photographs which is new in Iran. Some models are presented here to classify photographs base on Theories of place and the theoretical texts in photography and used to read and analize some examples of Iran contemporary art photography. These examples are some series of photographs known as “stateless”, “interior, more exterior” and “by an eye-witness”. Each of these are an in request example and works as a starting point to talk about series in a specific model. In the analized examples, we witnessed different uses and ways of representing the place, and using the place as an elemnt of expression and creating an art work. Key words: place, location, area, space, representation, photograph, Iran contemporary art photography