عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در ویژگی های حضور خط و نوشتار به مثابه تصویر ، در منتخبی از آثار تجسمی از ۱۳۷۰ تا کنون ع تصویر سازی یک مجموعه پوستر با مضمون فرهنگی و هنری با استفاده از دستاوردهای بخش نظری




    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81180;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81180
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    علی شمسی
    استاد راهنما
    صداقت جباری کلخوران

    این پایان نامه با موضوع «پژوهشی در ویژگی های حضور خط و نوشتار به مثابه تصویر، در منتخبی از آثار تجسمی از 1370 تا کنون» و به منظور بررسی ریشه ها و علل استفاده از نوشتار به عنوان عنصری بصری در آثار تجسمی هنرمندان ایرانی و همچنین معرفی و بررسی منتخبی از این آثار از دهه 1370 تا کنون تهیه شده است. از زمان شکل گیری خوشنویسی فارسی به عنوان اصلی ترین هنر سنتی و مذهبی ایران، هنرمندان و صنعتگران کوشیده اند تا از این عنصر در دست ساخته های خود استفاده کنند، در عصر حاضر نیز هنرمندان متعددی خط فارسی را به عنوان دست مایه آثار تجسمی خود مورد استفاده قرار داده اند. بروز و ظهور رویکردهایی مانند سقاخانه و نقاشیخط از جمله این تلاش ها در دوران معاصر هستند. فرض نگارنده بر این است که این رویکرد هنرمندانه، گرچه پیوسته و همیشگی نبوده است، دارای دلایلی است که ریشه در اساطیر، مذهب و ناخودآگاه جمعی دارد. برای رسیدن به این دلایل، در این پایان نامه، ابتدا به طور خلاصه ریشه های اساطیری و سپس مذهبی و پس از آن نظریات روانشناسی جمعی مطرح شده است. پس از آن، سوابق رویکرد فرم گرایانه نسبت به حروف در اوایل پیدایش هنر خوشنویسی و دیرتر در دوران معاصر در اروپا و ایران مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. و در نهایت برخی از هنرمندان ایرانی، که کارکرد بصری نوشتار فارسی را موضوع کار خود قرار داده اند، معرفی و بعضی از آثار ایشان نمایش داده شده و توصیف و تحلیل شده است. این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است. مطالب و تصاویر از کتاب ها، مقالات، مصاحبه ها و در نهایت وب سایت های هنرمندان استخراج شده است. در آخر آنچه که از پژوهش انجام شده به دست آمده است، مجموعه ای است از سوابق، دلایل و روش های برخورد هنرمندان معاصر با نوشتار به عنوان یک عنصر بصری و نه صرفا محملی برای انتقال مفهوم.امیداست پژوهش حاضر،زمینه اهمیت به نوشتار در آثار تجسمی را فراهم سازد.
    Abstract
    This thesis with the title of “Research on the qualities of the Appearance of Scripts and writings as Image, in selection of visual Artworks (1990sthrough present)”, is to study the origins and causes of the use of writing as visual element in the work of Iranian’s visual artists as well as introducing and scrutinizing the selection of these work since 1370 till now. Since the formation of Persian calligraphy as the main traditional and religious art of Iran, artist and craftsmen have tried to use this element in their handcrafts. Several artists have used the Persian letters in their visual art works. The emergence of approaches like SAQQA-KANA and Naghashi-khat are among these efforts in contemporary times. The theory of author is that this artistic approach, though not consistent and permanent, is rooted in myths and religious, then the theory of collective psychology is briefly brought up to achieve these reasons. Next, the relation between shape oriented approach and alphabet at the birth of calligraphy and posterior in contemporary era in Europe and Persia is overview. And at the end some Iranian artists that have made the visual function and art of Persian writing the subject of their work are introduced and their works are analyzed . This research has been done in a descriptive and analytical way. All the subjects and pictures are extracted from books, essays, interviews and eventually from artist’s websites. The outcome of this research is a selection of records, reasons and contemporary artists contact with the art of writing not only to communicate the concept but also as a visual element. It is hoped the current research can cater the importance of art of writing.