عنوان پایان‌نامه

طراحی قالب های همینگ با استفاده از نرم افزار المان محدود



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی قالب های همینگ با استفاده از نرم افزار المان محدود" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42041;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1602
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    کارن ابری نیا

    روش همینگ، برای اتصال رودری و تودری در صنعت خودرو سازی به کار می رود. فرآیند همینگ تا مدتها به عنوان یک روش مونتاژ شناخته می شد و کسی از آن به عنوان یک روش شکل دهی یاد نمی کرد. به همین علت مطالعات انجام شده بر روی آن محدود می باشد و تنها در دو دهه اخیر است که با در نظر گرفتن همینگ به عنوان یک روش شکل دهی، محققان مطالعات و تحقیقاتی بر روی آن انجام داده اند. در صنعت خودروسازی ایران نیز تا کنون هیچ گونه مطالعه و تحقیقی بر روی فرآیند همینگ صورت نگرفته است. از همین رو در این پایان نامه فرآیند همینگ، در حالت دوبعدی و سه بعدی توسط نرم افزار آباکوس شبیه سازی شده و تاثیر پارامترهای موثر بر روی کیفیت آن مشخص شده است. در حالت سه بعدی، درب جلوی خودرو سمند مطابق با نقشه ها و مکانیزم دستگاه همینگ در خط تولید، شبیه سازی شده است، که طبق نتایج بدست آمده بیشترین میزان قر شدن و برآمدگی در میانه درب خودرو و در نزدیکی رکاب درب می باشد، که با اندازه گیری های انجام شده بر روی درب های تولیدی در شرکت ایران خودرو، مشاهده گشت که در عمل نیز حداکثر قر شدن در این نواحی رخ می دهد، بنابر این روش اجزاء محدود مطابقت خوبی با واقعیت دارد. سپس تاثیر زاویه پیش همینگ و ضریب اصطکاک در کیفیت عملیات همینگ مورد بررسی قرار گرفته است. برای بدست آوردن خواص ورق فولادی D7 در ناحیه پلاستیک، به علت اینکه ورق در مراحل قبلی شکل دهی دچار کارسختی شده است، آزمون کشش انجام شده و خواص ورق در ناحیه پلاستیک مشخص شده اند. با ساده سازی مدل سه بعدی و تبدیل آن به مدل دو بعدی تاثیر پارامترهای مختلف نظیر جنس ورق، شعاع فلنج، استفاده یا عدم استفاده از چسب برای اتصال رودری و تو دری، ضریب اصطکاک و مسیر حرکت قالب پیش همینگ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    Hemming process is widely used in automotive industry to joint inner and outer doors. This process has been known as an assembly method for years and has not been employed as a forming method. It is just in two recent decades that scientists and investigators have studied the Hemming process as the forming process but this process has not been analyzed in Iran's automotive industry, so far. Hence, in the present thesis, the Hemming process is simulated both two and three dimensionally using Abaqus software and the effects of parameters and process quality are investigated. In the three dimensional method, the front door of Samand has been simulated according to design plans and the mechanism of hemming machine. As result shows, the maximum value of dent happens at the middle of the front door, this result has been compared whit the experiment data of Iran Khodro company on the manufactured doors and good agreement has been achieved. Then, the effects of Pre-hemming angle and friction coefficient on the quality of Hemming process have been studied. In order to obtain the properties of steel sheet (D7) at the plastic domain and due to work hardening of the sheet which is happened in previous processes, the tension test has been performed. The effects of parameters such as sheet material, flange radius, used adhesive to joint the inner and outer, friction coefficient and the path of Pre-hemming die motion have been investigated by the simplification of three dimensional model to convert it as the two dimensional model.