عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در خطوط منقوش در سکه های دوره صفوی (با استناد به گنجینه موزه آستان قدس رضوی)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی در خطوط منقوش در سکه های دوره صفوی (با استناد به گنجینه موزه آستان قدس رضوی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1330;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79504;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1330;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79504
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    شناخت هویت یک جامعه(به ویژه جوامع متاخر)از جمله اصلی ترین مواردی است که می تواند به ایجاد بسترهای لازم برای حل مشکلات آن جامعه وارائه راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط جامعه مذکور منتج شود. اما شاخص های بررسی یک جامعه متاخر چیست؟ سیاست، فرهنگ، اقتصاد ویا ...؟ به یقین هریک از موارد بالا می تواند مارا در رسیدن به بخش هایی از زوایای پنهان پژوهش مورد نظر یاری رسان باشد.در این میان گزینش فاکتوری که در تمامی زمینه های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و...جایگاه مناسب وتاثیر گذار داشته باشد اگر سخت ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود. لذا در این پژوهش کوشش شده است ضمن سودبری از آوردهای پژوهشهای پیشین در ارتباط با مسکوکات نگاهی متنوع تر نیز ارائه شود. نگاهی از منظر هنر؛ بارویکردی جامعه شناسانه و فرهنگی از نظر زیباشناسی. عنصری که پیام حکومت را میان مردم (تمامی مردم)منتقل می کرده است. ودر این میان نقش غیرقابل انکار هنرمند و صنعت گر در خوش لحن کردن این پیام مورد توجه بوده است. برای آغاز پژوهش نخستین گام بررسی و شناخت منابع موجود بودند. در این بخش اقبال بلند درآنجا بود که موزه ی آستان قدس رضوی با گشاد دستی بخش هایی قابل توجه از مسکوکات دوران پیش و پس از اسلام را برای بازدید در اختیار گذارد، بررسی وشناخت مسکوکات از جنبه های گوناگون بخش نخست این تحقیق است . تاریخچه سکه ، شیوه های ضرب ، تقسیم بندی آن در دوران پیش از اسلام وبعد از اسلام . گام بعدی تعیین دوره ای مشخص جهت بررسی دقیق تر ویژگی های ساختاری _بصری سکه هابود. برای گزینش دوره مورد نظر ، تنوع وشمارگان سکه ها از یک سو و قابلیت تقسیم دست آوردهای تحقیق به دیگر زیر شاخه های آن از سوی دیگر، سبب شدند تا دوران صفوی بستر اصلی پژوهش شود. تجزیه سکه ها ومشخص کردن عناصر بصری (نقوش و خطوط بکاررفته )در آنها که ارتباطی اندامواره با یکدیگر داشته اند؛ اصلی ترین بخش تحقیق است که منتج به تهیه ی جدول ماتریس برای بررسی کلی شده و برای انجام موارد فوق ابتدا شکل گیری جامعه آماری ضروری می نمود. گزینش 68عدد سکه (شناسنامه دار)دوران صفوی بر اساس ارزش اقتصادی وتنوع دوره و تصویر برداری از رو وپشت آن ها با هماهنگی استاد محترم راهنما صورت گرفت. در مسیر تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از سکه ها نهایتا هدف تنها شناخت جامعه مقصد از جنبه های گوناگون فرهنگی، ایدئولوژی، سیاسی و اقتصادی نبوده بلکه دست یافتن به الگو های زیبا شناسی جهت امکان بازتاب این الگو های احتمالی در گرافیک امروز نیز مد نظر قرار گرفته است.الگویی که در موادری چند تحسین برانگیز ومیسر آفرین جلوه گر شده اند. در این پروسه سعی بر آن شده که روش تحقیق: پژوهشی تحلیلی وجمع آوری اطلاعات به صورت میدانی_کتابخانه ای در این باب استفاده شود تا به اصول و شناخت عناصربصری موجود در سکه پی برد و بتوان نتایج ارزندهای در رسیدن به هدف کلی که همان حفظ، نگهداری وارزش گذاشتن به آثار گذشتگان وهمچنین استفاده ی مناسب و کار آمد در هنر معاصر است دست پیدا کرد
    Abstract
    Recognizing the identity of a society (specially modern societies) is one of the main issues that can create theme for solving the problems in that society and providing suitable solutions for improving that society conditions .But what are the indications to observe a modern society? Politic ,culture ,economic or…?for Sure each of mentioned characters can help us to find some invisible parts of our research .Though these factor which have a proper and effective situation in all cultural artistic ,politic and economic would be very difficult. There for, in this research we tried to provide a different look to coins referring to pervious findings in researches. An overview according to the art; having a sociological and cultural approach in the term of aesthetics, the element in which transferred the government message among people .Among it, the undeniable role of this message have been considered .At the very beginning in this research, the first step was reviewing and recognizing the sources .In this point we had a great chance to use the great source of coins of before and after Islam era in Astan-e Quds Razavi museum. Reviewing and recognizing the coins in different aspects is the first part of this research. The coin history , coinage methods , dividing it in before and after Islam era. The next step was choosing a specified period of time to review the structural-visual features of coins more precisely .In this selection, the variety and count of coins in one hand and the ability of dividing research achievement into other sub categories in other hand made us to choose Safavid as the main theme of research .Analayzing the coins and specifying the visual element (used lines and designs) in them which had an imparted connection together ,is the main part of the research .It made us to provide a matrix table for general review. For providing the mentioned characteristics, it was necessary to provide statistical information. We chose 68 Safavid coins (which had Identification document). According to Economical value and periodical variety and Imaging the back and front of the coins coordinating. With supervisor .Our aim in the way of analyzing achieved information was not only finding the target community in different aspects of culture, Ideology, politic and economy; but also Aesthetics patterns to reflect these probable patterns in modern graphics .Some of these patterns have been admirable and inspiring. During this process, we tried to use the scientific - approach method and collecting the information by library -survey method to find the visual element of coins and be able to reach the valuable result to achieve the general goal which is keeping, saving and effectively in contemporary art.Keywords: Coin, Safavid , Analayzing , Society, Designs and lines, Aesthetics.