عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان ناشنوا



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان ناشنوا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76542;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2511;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76542;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2511
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر دانش فراشناختی، درک خواندن و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ناشنوا انجام شده ‌است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان ناشنوای شدید به عمیق شاغل به تحصیل استان همدان، در سال تحصیلی 1395-1394بود؛ براساس ملاک‌های ورود به مطالعه 14نفر برای پژوهش انتخاب شدند. 7 نفر در گروه آزمایش و 7 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 16جلسه چهل و پنج دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) تحت آموزش راهبردهای فراشناختی( SQP4R و خود نظارتی) قرار گرفت و گروه کنترل آموزش عادی مدرسه را دریافت نمود. نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که برنامه آموزش راهبردهای فراشناخت بر متغیرهای دانش فراشناختی، درک خواندن، پیشرفت تحصیلی، خواندن عمومی، راهبردهای حل مسأله و راهبردهای خواندن حمایتی دانش‌آموزان معنادار می‌باشد (سطح (P<0.05). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش درک خواندن، دانش فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد؛ همچنین آموزش راهبردهای فراشناختی بر استفاده از راهبردهای خواندن عمومی، حل مسأله و راهبردهای خواندن حمایتی تأثیرگذار است و باعث افزایش استفاده از آن‌ها می‌شود.
    Abstract
    The present study aimed to investigate the effect of the metacognitive strategies training on metacognitive knowledge of hearing-impaired students, their reading comprehension abilities and academic achievements. The subjects of this study were all hearing-impaired students, with severe to profound disabilities, studying in Hamedan during the academic year of 2015-2016, among whom fourteen patients were selected for the study based on inclusion criteria. They were divided in two groups of experimental and control groups, under which the experimental group underwent 16 forty-five minutes’ sessions (two sessions per week) of metacognitive strategies (SQP4R and self-monitoring). The control group received normal school education. Univariate covariance analysis showed that metacognitive strategies training program on metacognitive knowledge, significantly affect the reading comprehension, academic achievement, general reading ability, problem-solving and supporting reading strategies for the students. (level (P <0.05). Therefore, we conclude that the training metacognitive strategies could increase the reading comprehension, metacognitive knowledge and academic achievements of the students. Furthermore, metacognitive strategies training improves the general reading, problem solving and supporting reading abilities, which could result in more usage of such methods. Keywords: metacognitive strategies, self-monitoring, understanding, reading, hearing impaired