عنوان پایان‌نامه

طراحی داخلی فضاهای عمومی مرکز طبی کودکان



    دانشجو در تاریخ ۰۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی داخلی فضاهای عمومی مرکز طبی کودکان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری داخلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79043;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79043
    تاریخ دفاع
    ۰۸ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    سارا ایپکچی
    استاد راهنما
    عیسی حجت, حمیدرضا انصاری

    در گذشته فضاهای عمومی بیمارستان ها، تنها فضاهای بین عملکردی به منظور گرفتن اطلاعات، انتظارو محل تقسیم به راهروها و بخش های دیگر، در نظر گرفته می شد. حال آن که امروزه، فضاهای بین عملکردی نه به عنوان رابطی برای دسترسی به بخش های اصلی، بلکه خود مقصدی تلقی می شوند که مردم می توانند زمان زیادی را در آن جا صرف فعالیت های فردی و اجتماعی کنند. نقش چنین فضاهایی در بیمارستان کودکان، به دلیل مواجه با کاربر بسیار حساسی از جنس کودک، پررنگ تر می باشد. ورودی ها، راهروها و فضاهای انتظار، نه تنها وظیفه خوش آمدگویی و استقبال از کودکان بیمار را به عهده دارند، بلکه می توانند با طراحی مناسب، به میزان زیادی از استرس آنان در مواجه با فضاهای پر تنش درمانی بکاهند. در این راستا، با هدف طراحی فضاهای عمومی بیمارستان کودکان، مطالعاتی بر تعامل دو حوزه علوم رفتاری و معماری که همان روانشناسی محیط نامیده می شود، انجام شده و به یافتن چگونگی رابطه دو سویه انسان و محیط و تأثیر کیفیت فضاهای عمومی بیمارستان ها بر کودک بیمار پرداخته شده است. سپس، با آسیب شناسی وضعیت موجود در سایت پروژه که بیمارستان مرکز طبی کودکان می باشد، معضلات آن شناسایی شده و راه حل هایی متناسب با کودکان و همراهان آنان، در جهت بهبود خدمات غیر درمانی و فرآیند انتظار، ارائه شده است. آن چه در انتهای این پروژهبدست می آید، طرحی مخاطب محور است که در آن علاوه بر پاسخگویی به نیازهای عملکردی، نیازهای روانی افراد و رضایت آنان در هنگام حضور در محیطهای انتظار، مورد توجه قرار می گیرد.از این رو، با تغییر عوامل محیطی نظیر رنگ، نور، چیدمان و فضای سبز، تجربه ای از جنس آرامش، زیبایی، طبیعت و حس جریان داشتن زندگی، حتی در شرایطی دشوار، برای بیماران و همراهان آن ها فراهم می شود.
    Abstract
    Previously, specific activities took place in public spaces of hospitals, like waiting or getting information from the reception desk. However, these days, in-between places play an in important role for the entertainment of the people who are waiting for a long time. So, these spaces are not only the connections between hospital departments but also a destination which people can spend time there. The role of such spaces is much more important in the children hospital due to a sensitive user like a sick child. Entrances, corridors and waiting areas should welcome children and their families in an appropriate way by presenting an acceptable design in order to decrease their tension in the stressful environment of hospital. In order to design the public spaces of children hospital, some studies have been done on the relation between behavioral science and architecture which is called ‘Environmental psychology’. By doing some studies on this major, some connections have been found between the human and the space which lead to the improvement of public spaces for children. Then, by evaluating the existing problems of project site which is the clinic of Children’s Medical Hospital, some major issues have been found. These issues have been solved by presenting creative ideas for the design of public spaces which can have positive effects on the healing process of children. Finally, the goal is to reach an answer for the interior design of public spaces which can fulfill the user requirements and satisfy them during the waiting period. As a result, environmental factors like the colors, lightings, green spaces and the seating settlements have been balanced according to its user in order to prepare a suitable space for patients who can endure suffering moments more easily. That is how architects can play their own role in the treatment of sick children and their desperate families beside the crucial work of doctors. Key Words Children’s hospital, public spaces, stressful environment, behavioral science, environmental psychology, waiting period, environmental factors.