طراحی داخلی مسکن ترکمن با تاکید بر ویژگیهای بومی
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11770;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80577;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11770;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80577
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- نسترن رادمنش
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- جهان آتشفشانی از نشانههاست و ادراک ذهن انسان از دنیای پیرامون از طریق رابطهای نشانهای و دلالتگرانه شکل میگیرد. معماری نیز به مثابه یک نظام نشانهشناختی تحت تأویل هر روزهی انسان قرار میگیرد. پژوهشگر در تحقیق پیشرو، با هدف طراحی یک مسکن مناسب برای ترکمنهای ساکن شمال شرق ایران و با بهرهگیری از ویژگیهای بومی، از رویکرد نشانهشناختی به عنوان ابزاری برای تبیین نشانههای فرهنگی ترکمن و سود بردن از آن در روند طراحی استفاده کرده است. بنابراین پژوهشگر در فصل دوم پس از نیمنگاهی به خواستگاه و تاریخ ترکمنها مسکن سنتی آنها را از گذشته تا به امروز طبقهبندی کرده و مورد بررسی قرار میدهد. در فصل سوم برای رسیدن به مبانی نظری طراحی، به توضیح برخی مفاهیم اولیه نشانهشناسی عمومی و سپس نشانهشناسی فرم و فضا میپردازد و در آخر چگونگی کاربرد نشانهشناسی در طراحی مسکن ترکمن را بیان میکند. این مطالب مقدمهای برای فصل چهار خواهند بود که در آن پژوهشگر با توجه به دانش نشانهشناسی مدلهایی را برای دستهبندی فرهنگ و مسکن ترکمن تحت قواعد نشانهشناختی ارائه میدهد و سپس با حضور در فضا و عکسبرداری و صحبت با ترکمنها و همچنین مطالعات کتابخانهای دادههای اولیه برای این جدولها و نظام نشانهای را فراهم میکند. در ادامه با تحلیل دادههای جدول و در برخی موارد رد وضع موجود به پیشنهادهایی جهت نیل به طراحی بهتر میرسد. که این پیشنهادها مقدمهای برای آغاز طراحی خواهند بود. در فصل آخر با توجه به تمامی یافتههای پیشین طراحی چهار واحد مسکونی در دو قالب سنتی و بهروز برای ترکمنها انجام میشود. لازم به ذکر است که این پژوهش در مسیری حرکت کرده که بتوان بر اساس دستاوردهای آن الگوهایی برای طراحی نشانهشناسانه برای ترکمنها تدوین کرد و از نتایج آن به شکهای مختلف بهره برد.
- Abstract
- World is a volcano of signs, and humans understanding of his surrounding world is through semiotic and signifying process. Architecture also asa semiotic phenomenon, is upon human’s every day interpretation.The researcher in this scholar quest, With the aim ofdesigning an applicable convenient Housing for Iran’s northeast Turkomans, with Taking advantage of native features, has used semiotic approach as a tool for interpretation of Turkomans cultural landmarks and applying that in designing process. In chapter two, the researcher after a glance at Turkomans history and ethnic background, has categorized their traditional housing from past till today with precise but useful explanation.In third chapter, for reaching the Theoretical foundations and tables and design models, explains some of basic concepts of general semiotic and then semiotic of form and space, and at the end to application of semiotic in designing Turkmen’s Housing. These subjects will be the introduction to chapter four: in this part, the researcher apply science of semiotic to offer some models for classifying culture and housings of Turkmens and then with showing up in the setting of Turkmen living areas, taking picture, interview many Turkmens and of course reading and researching all resources that she could find in major libraries, she collects the data for using in Tables and practical sign systems. In the following with analyzing the tables data and sometimes disprove the current situation, she reaches some professional suggestions for the sake of better and more effective design. These suggestions are in fact a preface to Start-up the design procedure. In final chapter, according to all of previous findings, she designs four residential unit in two categories: Modern and Traditional.It should be noted that this research has tried to move toward a method which all interested designers could use it’s finding for semiotic based design in favor of most Turkmen people and maybe expand what I started as they wish. KeyWords: Turkmen,Signs,Semiotic,Turkmen’s Hausing,Architecture