عنوان پایاننامه
مالیخولیا، پایان باز در سینما
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11837;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81081;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11837;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81081
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سیدسینا مهدوی
- استاد راهنما
- فرشاد فرشته حکمت, احمد الستی
- چکیده
- سینما از بدو پیدایش خود همواره تحت تأثیر تغییرات و جنبشهای فرهنگی و سیاسی زمانهی خود دست خوش تغییرات بسیار بوده است. فیلم سازان عموما سعی دارند با استفاده و ارتقا زبان سینما پاسخ گوی شرایط اجتماع باشند.سینمای مدرن اروپا نتیجهی تغییرات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی جامعهی اروپای بعد از جنگ جهانی دوم است، دورهای که با شکست ایدئولوژیهای حاکم بر فرهنگ اروپا و شرایط اقتصادی بد بعد جنگ موجی از یاس و نا امیدی جامعهی اروپا را فرا گرفته است. فیلم سازان با الهام از هنرمندان قرن بیستم و استفاده از تجربیات فیلم سازان مکتبهای مختلف سینما، سینمای مدرن را بنا نهادند. فیلم سازان این دوره دست به تغییرات اساسی در قواعد فیلم سازی رایج زدند چرا که اصول سینمای کلاسیک جایی برای انتقال شرایط حاکم را نداشت، مدرنیستها به دنبال خلق رویا یا پند آموزی نبودند بلکه به دنبال طرح پرسش از عمیقترین مسائل انسانی بودند، به همین دلیل یکی از مهمترین تفاوتهای آنها با سینمای کسیک به وجود آمد که آن ابهام بود، چرا که مدرنیستها از مسائلی حرف میزدند که ابهام ذاتی آنها بود، مدرنیستها سعی بر این داشتند که تماشاگر را به تفکر وادارند آنها با سر پیچی از روایت علی معلولی کلاسیک، استفاده از عناصری هم چون تصادف سعی کردند به ابهام زندگی واقعی بیشتر وفادار باشند. یکی از مهمترین دستاوردهای سینمای مدرن برای انتقال ابهام و درگیری تماشاگر پایان باز بود.
- Abstract
- Cinema always has been influenced by its concurrent political and societal movements along its emergence. For the purpose of being responsive to social ambience, film Producers generally try to aim and promote cinematic language. Europe’s modern cinema is a direct result of post second world war’s social, historical and cultural changes, namely, an era when Europe was dominated by grief and despair which was a consequence of ideological pillars failure of European cultures alongside an abysmal economical condition. Inspiration of twentieth century artists and engaging different schools, film makers established modern cinema. In this period, directors, included a fundamental revision of the most conventional film making frameworks since classical cinema could not embrace the transition of the ruling conditions. That is, modernist did not seek illusive images or preaching but they sought to address the deepest humane concerns. Thus, a significant difference between modern and classical cinema emerged “ambiguity and enigma”. Modernism spoke of issues for which the ambiguity was an essence. Modernist tried to force their audiences to contemplate; by avoidance of causality and using elements like accident, they tried to be adherent to life’s enigma. Open-narrative, undoubtedly, was one of the most important achievements of the modern cinema. Keywords: Cinema, Modernism, Modern Cinema, Classical Cinema, Open-narrative.