عنوان پایان‌نامه

مرگ آرام. سینمای نوی ترکیه با تاکید بر نوری بیگله جیلان



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مرگ آرام. سینمای نوی ترکیه با تاکید بر نوری بیگله جیلان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76796;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76796
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵

    سینمای ترکیه با پشت سر گذاشتنِ دورانِ اوج خود در دهه 60 و 70، در دهه 80 میلادی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و حتی در اوایلِ دهه 90 خطرِ فروپاشی را نیز تجربه کرد. اما در میانه دهه 90 به تدریج اوضاع تغییر کرد و سینمای نوینی نضج گرفت که هم بازارِ داخلی را تقویت کرد و هم در جشنواره های جهانی مورد توجه قرار گرفت. پژوهشِ پیشِ رو قصد دارد به ریشه یابیِ عللِ موفقیتِ اقتصادی و هنری سینمای نوی ترکیه پرداخته و مضامین مشترکی را که در غالب آثار این سینمای نوین وجود دارند مورد بررسی قرار دهد. در این مسیر، کتاب "سینمای نوی ترکیه؛ تعلّق، هویت و خاطره " نوشته آسومان سونر به عنوان پایه نظری مورد استفاده قرار گرفته است که بر اساس آن سه مفهومِ «تعلق»، «هویت» و «خاطره» نه تنها در شکل گیری داستان های سینمای نوی ترکیه بلکه در ارتباطِ ملتِ ترکیه با «گذشته» و بازتعریفِ هویتِ خود پس از فروپاشیِ امپراطوریِ عثمانی تاثیرِ مستقیمی داشته اند. این مفاهیم در کنار تعریفی که سونر از «خانه» و تفاوت معنای آن در سینمای عامه پسند و هنریِ ترکیه ارائه می دهد، به سنگ بنای آشتی مردم با سینما بدل می شوند؛ مردمی که خود را در چالشِ عبور از ترکیه ای شکست خورده به سوی آینده ای پرشکوه، خودخواسته به فراموشی زده و از «گذشته» دل کنده بودند. در انتهای این پژوهش، آثار معتبرترین کارگردانِ سینمای نوی هنریِ ترکیه یعنی نوری بیلگه جیلان بررسی شده و مضامین آثار او مورد تحلیل قرار خواهند گرفت
    Abstract
    Having reached to its heyday in the 60s and 70s, Turkish cinema experienced a serious fall down in the 80s and even was in the danger of being collapsed. But in the mid-90s everything changed and a new cinema took form that was successful in both terms of economy and critical acclaim. This research intends to find the reasons of this success in New Turkish Cinema and study the mutual themes in the films of this new trend. To do so, I have used “New Turkish Cinema; Belonging, Identity and Memory” by Asuman Suner as my theoretical base. According to this book, concepts of belonging, identity and memory not only influenced the stories of the New Turkish Cinema but also defined Turkish people’s connection to the past; a traumatic past caused by the collapse of Ottoman Empire. Other than these concepts, the concept of “Home” and its different forms in both popular and art cinema, becomes an icon of Turkish nations new interest in cinema; a nation that intentionally forgot its past in order to create a different future. In the last chapter I will study Nuri Bilge Ceylan’s Cinema and its aesthetics. Keywords: New Turkish Cinema, Belonging, Identity, Memory, Nuri Bilge Ceylan