عنوان پایان‌نامه

بررسی شباهت های دو متن از دیدگاه شناختی، تفسیر شناختی هشتمین سفر سند باد از بهرام بیضائی و شعر چاوشی از مهدی اخوان ثالث با تاکید بر مدلهای فضاهای ذهنی و استعاره مفهومی




    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11943;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81803;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11943;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81803
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    علی رفعتی
    استاد راهنما
    فریندخت زاهدی

    این پایان نامه به بررسی سه گانه کوکر (خانه دوست کجاست؟ 1987، زندگی و دیگر هیچ 1992 و زیر درختان زیتون1994) از منظر مطالعات نشانه شناسی شناختی می پردازد. در این میان، ابتدا این رویکرد نظری در حیطه سینما به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. این رویکرد نظری تلاش می-کند پرسش های بی پاسخ از کاربست نشانه شناسی ساختارگرا در نظریه فیلم (1964 تا 1971)توسط کریستین متز را دوباره و از منظری شناختی بازنگری کند.در این راستا تلاش خواهد شد تااز زبان شناسی شناختی نوام چامسکی ،بسط و گسترش آن توسط جرالد جی کتز ،کاربست نظریه بیان امیل بنونیست توسط متز و فرانچسکو کاسه تی ، کاربرد شناسی شناختی روژه اودن ، نظریه قواعد متغیر بازیدومینیک شاتو ، و بازخوانی زنجیره بزرگ هم نشینی متز توسط میشل کولن بهره گرفته شود.فرض بنیادین نشانه شناسی این است که همه تجربه های انسانی، بدون استثناء، نوعی ساختار تفسیری هستند که به واسطه ی نشانه ها شکل می گیرند و حفظ می شوند. نظریه نشانه شناسی این ایده را مسلم فرض می کند که تمامی آثار سینمایی، فارغ از هویت یابی شان از طریق وجه قیاسی واحد های سازنده آن ها (نماها) با پدیده های متناظر بیرونی (سازوکارهای قابل مشاهده و قابل لمس)، در روندی نشانه گانی معنادار می شوند. شناسایی سریعاین واحدها، مرحله اساسی اولیه برای تجسم موجودیت مستقرآن هاست که در زنجیره تصاویر، دستورمند خواهند شد. در فصل سوماین رساله، سه گانه کوکر ساخته تحسین شده عباس کیارستمی، با توجه به مقوله بندی های نشانه شناسی شناختی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    Abstract
    This Thesis is concerned with the Abbas Kiarostami's Koker trilogy (Where is friend's house? 1987, Life and nothing more 1992 and Through the olive trees 1994) according to the cognitive semiotics approach. In the meantime, the cognitive semiotics will be discussed as an interdisciplinary approach that attempts to review the unanswered questions about the application of structural linguistics in film theory (1964-1971) by Christian Metz again and from a cognitive point of view. In this regard, efforts will be made to use the “cognitive linguistics” of Noam Chomsky, its elaboration by Jerrold J. Katz, the employment of Emile Benveniste's enunciation theory by Christian Metz and Francesco Casetti, pragmatics by Roger Odin, the "Diverse Rules of the Game" by Dominique Chateau and the Metz’s grande syntagmatique revision by Michel Colin. The fundamental premise of semiology is that the whole of human experience, without exception, is an interpretive structure mediated and sustained by signs. The semiotics theory postulates that all the cinematic works regardless of being identified by their analogous correlation with reality in the world (visible and tactile mechanisms) become meaningful in a semiological process. The immediate perceiving of the film units is a preliminary stage regarding their identification as a framed phenomenon which is going to acquire a grammatical rule in the chain of pictures. In chapter three, the Koker trilogy, an acclaimed work by Abbas Kiarostami will be under discussion referring to cognitive semiotics concepts. Keywords: Cognitive semiotics, Koker trilogy, Linguistics, film theory