عنوان پایان‌نامه

سیاست جنائی تقنینی ایران در قبال امر به معروف و نهی از منکر



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیاست جنائی تقنینی ایران در قبال امر به معروف و نهی از منکر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق جزا و جرم شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4296;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78990;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4296;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78990
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    عباس مجیدی
    استاد راهنما
    محسن برهانی

    هیچ جامعه ای عاری از ناهنجاری نیست ، و جوامع برای مقابله با انحرافات ارتکابی چاره هایی اندیشیده اند. در این میان ، دین اسلام نیز راهکارهایی را در جهت مقابله با ناهنجاری ها ، به جوامع مسلمان ارائه نموده است ، که از جمله این راهکارها برای تقابل با ناهنجاری ، امر به معروف و نهی از منکر می باشد . این موضوع در دین اسلام ، نصوص قابل توجهی را به خود اختصاص داده است ، که مضمون بیشتر این نصوص در رابطه با شرایط و اوضاع و احوال این فریضه وارد آمده است . در ایران نیز با توجه به اسلامی بودن حکومت ، در راستای تحقق اهداف و آرمانهای امر به معروف و نهی از منکر ، تمهیداتی اندیشیده شده است ، که به جرأت می توان گفت سردمداری این فریضه متقابل را اصل هشتم قانون اساسی عهده دار گشته ، و پس از آن نیز در فاصله زمانی قابل توجهی ، قانونی تحت عنوان « قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر »، در جهت تحقق اهداف و آرمانهای مذکور در اصل هشتم قانون اساسی و همچنین گسترش آن ، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید . انتظار می رود در مقام اجرای این قانون ، حقی از کسی ضایع نگردد ، و به جای بر هم خوردن شیرازه جامعه ، قوام و دوام بیشتری در آن پدیدار گردد . لیکن ، این سوال مطرح می گردد که مهمترین چالش سیاست جنایی تقنینی ایران ، پس از تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر چیست؟ در این قانون ایرادات غیر معمولی مطرح گشته است ، که احتمال ایجاد چالش در اجرای آن را قوت دوچندانی می بخشند ، و انتظار ایجاد مشکلاتی را فراهم می نمایند ، که از جمله آنها احتمال تداخل وظایف نهادها ، عدم توجه کافی به مقوله فرهنگ سازی ، احتمال وقوع رفتارهای نا صحیح با گردشگران خارجی ، و ... می باشد . لذا به نظر می رسد ، این قانون گاهی در تعامل با این واجب همگانی بوده و به کمک او شتافته ، و گاهی نیز در تقابل با آن قرار دارد و احتمال وقوع مشکلات و حوادث ناخوشایندی را فزونی بخشیده است .
    Abstract
    No society is free from defects, and to deal with misconducts, communities have considered some remedies. Meanwhile, Islam has also presented some solutions to deal with abnormalities, such as guidance to goodness and forbidding the evils. This issue has gained a great deal of attention in Islamic texts, whose content is mostly about the situations and conditions of this law. In Iran, since there is an Islamic government, in order to achieve the goals and objectives of this law, some preparations have been regarded. It would definitely be said that the article VIII of the constitution has been responsible for leadership of this law and then with some intervals, in order to achieve the mentioned goals and objectives, in the article VIII of the constitution, as well as its expansion, a law entitled “supporting guides of goodness and forbidders of evils” was approved by Iran’s parliament. It is expected, throughout implementation of this law, no one’s right be violated and instead of chaos in the society, more consistency and greater durability be emerged in the society. Hence, this question arises that what is the most important challenge of legislative criminal policy of Iran after passing the “supporting guides of goodness and forbidders of evils” law. The law has raised some criticisms, such as the probability of overlapping in the functions of different institutions, insufficient attention to issues of culture, the possibility of improper behavior with foreign tourists, and so on. Therefore, it seems that this law is run in the society and sometimes it cannot be run and hence the possibility of unpleasant incidents and problems has been increased in the society.