عنوان پایاننامه
بررسی دیدگاه معلمان در خصوص وضعیت صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77628;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77628;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2528;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2528
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- زینب مقدسی
- استاد راهنما
- محمد جوادی پور
- چکیده
- چکیده هدف کلی تحقیق حاضر بررسی دیدگاه معلمان در خصوص وضعیت صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهر تهران است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی واز لحاظ نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان شاغل زن مقطع ابتدایی دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. به دلیل گستردگی حجم جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شده است. دو منطقه، 6 و2 به عنوان نمونه انتخاب شد. بدین ترتیب تعداد معلمان زن در این دو منطقه 1122 نفر می باشد. بر اساس اندازه نمونه حدود 156 نفر منطقه 2 و 70 نفر منطقه 6 نفر در نظر گرفته شد، که نمونه آماری 226 نفر می باشد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 35 گویه در قالب 8 مولفه اصلی صلاحیت های ارتباطی، شخصیتی، اخلاق حرفه ای، تدریس، اجتماعی، آموزشی- ارزشیابی، مدیریت درکلاس وفناوری اطلاعات با مقیاس لیکرت در نظر گرفته شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه تدوین وبا نظر استادان راهنما ومشاور نهایی شد. پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. روش آماری در این پژوهش، آمار توصیفی (فراوانی، درصد شاخص های پراکندگی، میانگین وانحراف معیار) وآمار استنباطی شامل t تک گروهی وآزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار Spss است. تحلیل نتایج نشان داد که وضعیت موجود معلمان در مولفه های صلاحیت حرفه ای در وضعیت خوبی قرار دارد وبالاتر از حد متوسط نشان می دهد. رتبه بندی معلمان درباره صلاحیت های حرفه ای به ترتیب مربوط به صلاحیت های فناوری اطلاعات، اجتماعی، تدریس، ارتباطی، آموزشی- ارزشیابی، اخلاق حرفه ای، مدیریت در کلاس وشخصیتی در اولویت آخر قرار دارند. واژه های کلیدی: صلاحیت های حرفـه ای، معلم، آموزش ابتدایی، شهر تهران.
- Abstract
- abstract The general purpose of present study is inspecting teachers' views about the state of professional competencies of primary school teachers in Tehran. Present research from purpose aspect and performance method is inspection research. The statistical population is all female teachers’ girls of primary schools in Tehran in 2016-2015 academic years. Due to widespread of population size, random sampling method is applied. Two regions, 6 and 2 were studied. Thus, the number of female teachers in these two areas is 1122. Based on a sample size about 156 ones in districts 2 and 6 ad 70 ones was considered from district 6 , that a statistical sample is 226 persons. In order to collect the required data, questionnaire was used. The questionnaire includes 35 items in 8 key factors of communication, character, professional ethics, teaching, social, educational assessment, classroom management and information technology competences with Likert scale is considered. For inspecting the validity, questionnaire was modified by supervisors and advisor inspection. Its reliability which calculated through Cronbach's alpha was 95/0. The statistical method in present research is descriptive (frequency, dispersion index percent, mean and standard deviation) and inferential statistics includes t-test, Friedman test by using Spss software. Above-mentioned analysis showed that the present state of teachers in professional competence factors of teachers which is in good condition and is higher than the average. Teachers ranking about professional competences is related to IT, social, teaching, communication, education-evaluation, professional ethics competencies and management in classes and character is in last priority. Key words: professional competences, teacher, elementary education, Tehran.