عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان جهرم از دیدگاه معلمان و مدیران در سال تحصیلی ۹۴-۹۵



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان جهرم از دیدگاه معلمان و مدیران در سال تحصیلی ۹۴-۹۵" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78277;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78277;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2543;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2543
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمد جوادی پور

    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان جهرم از دیدگاه مدیران و دبیران مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 94-95 بوده است. پژوهش حاضر از نظر کارکرد، ارزشیابی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی بوده است. در این پژوهش سعی شد از مدل هدف محور تایلر در تدوین پایان نامه استفاده شود. بر اساس مدل هدف محورتایلر، ارزیابی آموزشی در صدد است که تعیین کند آیا هدف های آموزشی مدارس هوشمند تحقق یافته اند؟ جامعه آماری شامل مدیران و دبیران مدارس هوشمند شهرستان جهرم در سال تحصیل به تعداد 156 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش سرشماری کامل بود که تعداد نمونه برابر با تعداد کل جامعه (156نفر) بود. در این پژوهش پژوهشگر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که سوالات پرسشنامه براساس اهداف مدارس هوشمند طبق (نقشه راه مدارس هوشمند آموزش و پرورش ایران) با 23 سوال بسته پاسخ و مبتنی بر طیف پنج گانه لیکرت تنظیم شد که متغیرهای اصلی پژوهش را مورد اندازه گیری قرار داد. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه 30 پرسشنامه توزیع گردید. سپس با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به وسیله نرم افزار spss محاسبه شد و 0/97 بدست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه به وسیله آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (t تک نمونه ای) بررسی و تحلیل شد .نتایج پژوهش نشان داد که مدارس هوشمند شهرستان جهرم نتوانسته اند در تمامی مولفه های مدارس هوشمند از جمله: فراهم کردن محیط متناسب با نیازهای یادگیرندگان، بهره گیری مناسب از فن آوری در فرایند یاددهی- یادگیری، مشارکت ذینفعان، خودراهبری در یادگیرندگان، تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش، بهسازی نیروی انسانی و انتقال آموخته های دانش آموزان به محیط واقعی موفق باشند و نیازمند اهتمام بیشتری جهت استقرار مدارس هوشمند در شهرستان جهرم است.
    Abstract
    The aim of this study was to evaluate the performance of smart schools from the viewpoint of senior high school managers and teachers in the academic year of 94-95 in the city of Jahrom. The function of this research was assessment, and in terms of data collection has been descriptive. The goal-oriented model of Tyler was used in writing this thesis. According to this model, educational evaluation aims to determine whether the purposes of the smart schools have been accomplished? The study population consisted of 156 managers and teachers at smart schools in the city of Jahrom. Full census sampling method was used in this study which the number of samples (156) equals the total number of the population. A researcher-made questionnaire was used in in this study. Based on the objectives of smart schools (in accordance with the smart schools’ road map of Iranian Ministry of Education), the questionnaire consisted of 23 close-ended questions based on five points Likert scale. The content validity of the instrument was confirmed by experts. 30 questionnaires were distributed in order to determine the reliability of the questionnaire. Using the Cronbach alpha coefficient which was calculated by SPSS software, the reliability determined as 0.97. Data gathered through the questionnaires were analyzed through descriptive statistics (frequency, percentage, mean, table and diagrams) and inferential statistics (t single sample). The results showed that the smart schools in the city of Jahrom have failed to be successful in all of the factors of smart schools such as to providing an environment which is tailored to the needs of the learners, the proper utilization of technology in the teaching-learning process, stakeholders’ participation, self-direction in learners, achieving the goals of education system, improvement of human resources, and transferring the students’ knowledge to the real environment. More effort is needed in order to implement smart schools at the schools in the city of Jahrom. Keywords: Smart Schools, Information and Communication Technology, Goal-Oriented Evaluation