عنوان پایاننامه
پرداخت زکات به اقارب در فقه اسلامی
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2461ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78591;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2461ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78591
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- احمد رسولی
- استاد راهنما
- محمدعادل ضیائی
- چکیده
- زکات یکی از ارکان پنج گانه ی دین مبین اسلام است که با وجود شروطی بر مسلمانان فرض می شود که باید به مستحقین آن که در آیه ی 60 سوره توبه معرفی شده اند، پرداخت گردد. فقها درباره ی اینکه آیا اقاربی که حداقل یکی از اوصاف مستحقین زکات را دارا هستند، می توانند مشمول اخذ زکات قرار گیرند اختلاف کرده اند. قول مرجوح نزد شافعیه، زیدیه و اباضیه و برخی از فقها از جمله شوکانی با استناد به عموم نصوص وارده و اینکه اقارب از آن عموم استثنا نشده اند بر این نظر هستند که پرداخت زکات به اقارب، بلا اشکال است. در مقابل حنفیه، مالکیه، قول راجح نزد شافعیه، حنابله، امامیه، ظاهریه و قول راجح در مذاهب زیدیه و اباضیه بر این نظر است که پرداخت زکات به برخی از اقارب جایز نیست. این گروه به ادله ای از قرآن، سنت، اجماع و عقل استناد کرده اند. به نظر می رسد با توجه به دلایل زیر، قول به منع پرداخت زکات به برخی از اقارب راجح باشد: 1- چون نفقه ی برخی از خویشاوندان بر مزکّی واجب است، پرداخت زکات به خویشاوندان واجب النفقه از سهم فقرا و مساکین جایز نیست چرا که؛ به وسیله ی دریافت نفقه، بی نیاز می شوند، همچنین مزکّی با پرداخت زکات به اقارب واجب النفقه اش، آن ها را بی نیاز می گرداند و در نتیجه نفقه ی آن ها را از خود ساقط می کند و منفعت زکات، به خود مزکّی باز می گردد که این در پرداخت زکات جایز نخواهد بود. 2- منافع برخی از اقارب با همدیگر، مشترک و متصل است و مال زکات به طور کامل از اموال مزکّی خارج نمی شود و تملیک تام، صورت نمی پذیرد که این نیز جایز نخواهد بود.
- Abstract
- Zakat is one of the five pillars of Islam evident religion that should be paid to the needy people that are introduced in verse 60 of Tubah Surah, by the terms that are compulsory on Moslems. The religious jurisprudences have different opinions about the relations who own at least one of the descriptions of Zakat right holders & can be included in getting it. The preliminary saying in the case of Shafei, Zeidieh, and Abazaieh , and some of the religious jurisprudences such as Shokani by relying on all Texts entered and that, relations who are not separated from that public, believe that, Zakat payment to relations, has no problem. In contrast, to Hanifieh, Malekieh, the preliminary saying of Shafaieh, Hanbaleh,Emamieh, Zaherieh and the preliminary saying in Zeidieh and Abazieh believe that the Zakat payment to some relations is not allowed. This group relays reasons from Koran, tradition, consensus & wisdom. It seems by considering to the following proofs, saying in the case of non-payment of Zakat to some of the relations, is preliminary . 1. since alimony of some of the relations is compulsory on Zakat- donner, Zakat payment to the relations whom should be paid alimony from the poor & the needy is not allowed, because by the alimony reception, the become needless, Zakat donner by paying Zakat to compulsory alimony relations, makes them needless and therefore their alimonys will be disappeared and the Zakat’s profit returns to him, that will not be allowed in Zakat payment. 2. Some of the relations profits with one another is mutual and common and the Zakat property doesn’t exit From the Zakat donner completely and the whole belonging doesn’t that, this case will not be allowed. Key words: Zakat, Relations, Conditions Profits, alimony ( living costs) , aims Roots( ancestors), branches, Children