عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر در عدم شرکت زنان بی سواد شهرستان بوکان در کلاسهای نهضت سواد آموزی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر در عدم شرکت زنان بی سواد شهرستان بوکان در کلاسهای نهضت سواد آموزی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40095;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1401ع
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۸۷
    دانشجو
    مهتاب فیضی

    چکیده پژوهش حاضر به بررسی "عوامل مؤثر بر عدم شرکت زنان بی‌سواد شهرستان بوکان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی" پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی زنان بی سواد شهرستان بوکان می باشد که تا نیمه اول سال 1387 موفق به شرکت در کلاس‌های نهضت سواد آموزی نشده‌اند. نمونه‌گیری به صورت تصادفی متناسب با حجم، با استفاده از فرمول حجم نمونه بوده و شامل 230 نفر از بی‎سوادان شهرستان بوکان است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که به صورت مصاحبه نظر زنان بی سواد شهرستان بوکان را درباره علل عدم شرکت آنها در کلاس‎های سوادآموزی می‎سنجید. پرسشنامه شامل 23 سؤال بسته پاسخ بود که با طیف لیکرت تنظیم شده بود. اعتبار پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ در نمونه‌های مورد بررسی که به صورت آزمایشی بین 15 نفر از مرکز شهرستان و 15 نفر از ساکنین روستاهای شهرستان انتخاب شدند به دست آمد که منجر به عدد 84 درصد شد که نشانگر اعتبار بالای پرسشنامه می‎باشد. نکته اساسی در این تحقیق این بود که، کدامیک از عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، شخصی یا خانوادگی، علت عدم شرکت زنان بی‌سواد شهرستان بوکان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی است؟ برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از آزمون t برای گروه‏های مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون پسین توکی و تحلیل عامل تأیید استفاده کردیم. نتایج تجزیه و تحلیل ما نشان داد که علل پنج‎گانه فوق در عدم شرک زنان بی‌سواد شهرستان بوکان دخیل است اما ترتیب اولویت این عوامل در نمونه کلی و در نمونه های مورد بررسی در شهر و روستا متفاوت است.در کل نمونه مورد بررسی، ترتیب عوامل برحسب میزان اهمیت آنها عبارتند از: اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی، شخصی و فرهنگی. برای پاسخ‌دهندگان شهری عوامل مهم به ترتیب عبارتند از: اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و شخصی. برای پاسخ دهندگان روستایی ترتیب اهمیت عوامل به شرح زیر است: اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و شخصی
    Abstract
    Abstract This research aims to study the effective factors on lack of participation of uneducated women in Nehzate – savadamozi classes in Boukan. The statistical group for this study includes all uneducated women who could not take part in the classes till the first half of 1387. The sampling was randornly and 230 women were chosen in sampled group formula. Questionnaire in a kind of interview with the uneducated women about their lack of participation in this classes was the main method for this study. Also the questionnaire includes 23 question based on likert basis. The validity of questionnaire was tested with cronbach coefficient Alpha method on sampled groups. 15 urban women and 15 rural women in two experimental groups were chosen. Atlast the %84 percen outcome was gained that shows high validity of questionnaire. The main question through the research was the priorities omong economical. Social , cultural , personal or familial factors and their role in lack of these women in classes . T-test for indepedant groups , variance analysis , tukey test , and factor analysis were used for analyzing data. The results show that all of these 5 factors affect on womenُ s lack of participation in classes. But their priority among them is different. The final gained result shows that economical, familial , social , personal , and cultural are important. The arrangement for them is ; About urban answerers ; Economical , social , familial , cultural , and personal. About rural answerers ; Economical , familial , cultural , social , personal factors .