عنوان پایاننامه
تاثیر تئوری اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی در ارتباط با تقلید بر بهبود مستقل شدن زبان آموزان ایرانی سطح متوسط در مهارت مقاله نویسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77564;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1220;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77564;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1220
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- ستاره دباغ
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- پژوهش حاضر تاثیر تقلید بر روی پیشرفت استقلال زبان آموزان در حوزه ی مهارت مقاله نویسی بر اساس انچه در تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی مد نظر میباشد را بررسی میکند. در این راستا، چهل شرکت کننده ای که در این پژوهش شرکت داشته اند به دو گروه تقسیم شدند که سهم گروه کنترل و گروه مورد آزمایش بیست نفر بود. شرکت کنند گان زبان آموزان انگلیسی سطح متوسط در مدرسه زبان نیکسا تاک بودند که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا بودند. روش پژوهشی مورد نظر که بر روی گروه مورد پژوهش اعمال شد اعمال تقلید بر اساس آنچه در تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی مورد نظر میباشد در جهت بهبود مهارت مقاله نویسی بود. این نوع از تقلید به صورت ویژه حول تقلید ارادی و هدف مدار میچرخد که در این پژوهش از زبان آموزان خواسته شد تا با داشتن تقلیدی آگاهانه از روی مقاله های موفق نوشته شده توسط مقاله نویسان حرفه ای توانایی خود را در این مهارت ارتقا بخشند . بر اساس نتایج گرفته شده از اعمال آزمون تی نمونه های مستقل تفاوت معناداری میان عمکرد گروه مورد پژوهش و گروه کنترل که مهارت مقاله نویسی را به صورت معمول آموختند در پسا آزمون مشاهده گردید. این نتیجه بیانگر این موضوع بود که تقلید بر اساس آنچه در تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی مورد نظر میباشد در بهبود مقاله نویسی تاثیر مثبتی داشته است. علاوه بر این، به منظور تعیین این نکته که آیا اعمال تقلید بر اساس آنچه در تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی مورد نظر میباشد باعث ارتقا سطح استقلال زبان آموزان در مهارت مقاله نویسی میشود یا خیر، یک آزمون تی همبسته اعمال شد که بیانگر یک تفاوت معنادار میان سطح استقلال زبان آموزان گروه پژوهشی قبل و بعد از انجام روش پژوهشی بود. در نتیجه، یافته های حاصل از این پژوهش نشانگر این نکته بود که اعمال تقلید بر اساس آنچه در تئوری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی مورد نظر میباشد هم بر روی ارتقا استقلال زبان آموزان ایرانی سطح متوسط در مهارت مقاله نویسی و هم مهارت مقاله نویسی به صورت خاص موثر واقع گردید.
- Abstract
- The present study investigated the effect of imitation as presented in Vygotsky?s Sociocultural Theory (SCT) on developing autonomy in the case of essay writing skill. To this end, 40 participants who participated in this study were divided into two groups of control and experimental that each group was consisted of 20 participants. They were the English language learners at intermediate level studying at Niksa Talk language school in Tehran who held at least a bachelor degree. The method used in this study on the experimental group was the application of imitation as discussed in Vygotsky?s Sociocultural Theory in order to develop essay writing skill. The method was mainly revolving around intentional and goal-directed way of imitation in essay writing along with the implementation of the process of consciousness-raising on the part of participants. However, for the control group a current approach to essay writing was practiced. According to the results taken from performing an independent sample t-test, a significant difference was seen between the performance of the experimental group on their posttest and that of the control group which was the indicator of the positive effect of imitation as discussed in Vygotsky?s Sociocultural Theory on developing essay writing skill. Moreover, to measure whether or not autonomy was enhanced through the application of imitation in Vygotskyan SCT, a paired sample t-test was performed and the result illustrated a significant difference between the performance of the experimental group after the treatment compared to their performance prior to the treatment. Thus, the findings of this study suggested that imitation as discussed in Vygotsky?s Sociocultural Theory was effective on developing both autonomy in essay writing skill of Iranian intermediate EFL learners and essay writing skill in particular.