عنوان پایاننامه
جنبه های حقوقی باشگاه های حمایت و غرامت و نقش آن در حمل و نقل دریایی
- رشته تحصیلی
- حقوق تجاری اقتصادی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1544
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- فهیمه خانزادی
- استاد راهنما
- محمود باقری
- چکیده
- از گذشته تا امروز، بیشترین حجم مبادلات تجاری از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد که از مهمترین ابزارهای لازم برای این امر، کشتیهای تجاری میباشند. صِرفِ وجود کشتیهای تجاری، در جهت پیشبرد دو عامل مهم تجارت (امنیت و سرعت)، کافی نبوده، بلکه بر عکس، از آغاز فعالیت کشتیرانیِ تجاری، همواره مخاطرات گوناگون طبیعی و انسانی، منافع صاحبان کشتیها و کالاهای موجود در آنها را تهدید میکرده است (مانند قوای قاهره، خطرات دریایی، اشتباهات انسانی، اقدامات دشمنان و غیره)، لذا، ضرورت پیشگیری و یا حداقلسازیِ میزان خسارات وارده و در بدترین حالت، جبران خسارات وارده به کشتی، مسافران و کالاهای حمل شده، منجر به پیدایش بیمه دریایی، یعنی قدیمیترین شاخه حقوق بیمه، گردید. علاوه بر شرکتهای بیمه مرسوم، باشگاههای حمایت و غرامت که در واقع از با اهمیّتترین نوع تخصّص در امور مربوط به بیمه کشتی محسوب میشوند، تشکیل شدند. ایده اصلیِ ایجاد چنین باشگاههایی، بسیار ساده است: گروهی از مالکانِ کشتیهایی که کشتیهای آنها، همواره مواجه با خطرات مشترکی است، تحت یک باشگاه، که ایشان را قادر به توزیع ریسک میان یکدیگر، میکند، جمع میشوند. به عبارت دیگر، مالکان کشتیهایی که عضو باشگاه هستند، نسبت به یکدیگر، هم بیمهگر هستند و هم بیمهگذار. این باشگاهها، نقش مهم و مرکزی را در حقوق دریایی و به عبارت دیگر، در تجارت و حمل و نقل دریایی، ایفاء میکند. باشگاههای مذکور، پوششهای متنوع و مختلفی را با توجه به ساختار عملیاتی مخصوص به خود، ارائه میکنند که در واقع، آنها را به صورت یکی از مهمترین ابزارهای ایمنی در کشتیرانی بینالمللی در آورده است. در این پژوهش سعی بر آن است که با توجه به منابع جدید، و با روشی توصیفی – تحلیلی، کلیه جنبههای حقوقیِ باشگاههای حمایت و غرامت، از جمله، ماهیت حقوقی، کارکرد و موضوعات پوششدهنده یا قابل پوشش توسط باشگاههای حمایت و غرامت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا ضرورت ایجاد و نیز اهداف و مزایایِ این نوع از پوشش بیمهای در برابر بیمههای مرسوم آشکار گردد. همچنین، نقشی که این باشگاهها در حقوق دریایی دارا هستند، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت؛ و سرانجام، نتایج اقتصادی ناشی از ایجاد این باشگاهها در توسعه تجارت بینالملل و نیز نقاط ضعف و قوّت حقوق ایران در این خصوص شناسایی شده
- Abstract
- It has been a long time that most of commercial transactions have been done by marine transportation which the most important means are trade ships. trade ships are not enough in order to advance two important trade factors (security and speed), in contrary there have been a variety of perils including natural and human perils, ship owner and existing commodities benefits since beginning of commercial shipping activity( for example, Cairo forces, marine dangers, human mistakes, enemies procedures and etc) so prevention or minimization procedures for incurred loss and in the worst state, compensating the incurred loss to the ship, passengers and loaded commodities all will result in appearance of marine insurance, that is, the oldest branch of insurance law. In addition to the conventional insurance companies, protection and indemnity clubs are created which are the most important specialty in some matters related to the ship insurance. The main idea for their creation is very easy: a group of ships owners ,whose ships have faced with common dangers, gathers together in order to share the risk among each others. In other words, the ships owners ,who are not the club members, are co-insurer and co-policyholder. These clubs play an important and central role in marine law and in the word, marine transportation. The mentioned clubs offer a variety of coverage with respect to their special functional structure. In fact, they have been among one of the most important security means of international shipping. The study has intended to disclose the necessity of this type of insurance coverage vs. conventional insurances with respect to new sources, descriptive- analytical method, all of the legal aspects of protection and indemnity clubs have been investigated including legal nature, covered function and subjects or its ability to cover by the protection and indemnity clubs. Also, the clubs role, which has been played in marine law, will have been investigated and fina