عنوان پایان‌نامه

"بررسی و مقایسه اثر بخشی آموزش محیط زیست با استفاده از آموزش رسمی و غیررسمی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مطالعه موردی: دبستان دخترانه نگین البرز- شهر کرج"




    رشته تحصیلی
    محیط زیست - آموزش
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1519;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78162;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1519;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78162
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش محیط زیست در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بوده است. برای اجرای این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هدف‌های آن، از آموزش رسمی و غیررسمی استفاده شده است. روش تحقیق نیمه تجربی بوده که جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرکرج در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل داده اند. روش نمونه‏گیری، مرحله‌ای و تصادفی بوده که از میان مناطق12گانه شهرکرج، منطقه 5 و دبستان دخترانه نگین البرز انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه محقق ساخته دارای سه بخش با هدف، میزان دانش، نگرش، عملکرد به همراه سه آزمون (پیش آزمون، پس آزمون و آزمون ماندگاری اطلاعات) بوده است. مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار20 spss 0/87 بدست آمد. دانش آموزان پایه ششم ابتدایی به صورت تصادفی در دو گروه رسمی و غیررسمی تقسیم شده اند. ابتدا پیش آزمون در دو گروه اجرا شد، سپس از تلفیق دو روش سخنرانی و پرسش و پاسخ در آموزش رسمی استفاده گردید در حالی که در گروه غیررسمی یادگیری توسط دانش آموزان صورت گرفته است در نهایت برای هر دو گروه پس آزمون اجرا و بعد از 2 ماه آزمون ماندگاری اطلاعات برگزار شده است و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی، آمار استنباطی (آزمون آماری t نمونه مستقل، آزمون خی دو) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داده است سطح معنا داری (sig) پیش آزمون دو گروه رسمی و غیررسمی ( P>0/05) بوده و به عبارتی بین دو گروه رسمی و غیررسمی تفاوت معنا داری وجود نداشته است و سطح معنا داری (sig) پس آزمون و آزمون ماندگاری اطلاعات دو گروه رسمی و غیررسمی (0/05>P) بوده و به عبارتی بین دو گروه رسمی و غیررسمی تفاوت معنا داری وجود داشته است. بنابراین براساس یافته های این پژوهش، آموزش محیط زیست به شیوه رسمی و غیررسمی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی دبستان دخترانه نگین البرز شهر کرج اثربخش بوده اما اثربخشی آموزش غیررسمی محیط زیست بیشتر از آموزش رسمی محیط زیست می باشد.
    Abstract
    The aim of this study was to assess environmental education effectiveness for the elementary school students in sixth grade. For this purpose, according to its nature and objectives, both formal and informal Forms of education were applied. Research method was quasi-experimental. Statistical population was all sixth grade female students in Karaj between September 2015 and May 2016. Sampling method was stage and random, so 5th district was chosen randomly among 12 districts of Karaj, and then Negin Alborz girls School was chosen. Data collection tool included a researcher-made questionnaire with three sections namely: knowledge, attitude, performance and three phases (pretest, posttest and data retention test).Using the SPSS20, the value was obtained for Cronbach’s alpha. Sixth grade elementary students were divided randomly into formal and informal groups. A pre-test was conducted in both informal and formal groups, and then a combination of lecture and Q & A methods were used in formal education while in informal group, the learning was performed by student. Post-test was performed and after two months, data retention was tested. Descriptive statistics and inferential statistics (independent sample t test, chi-square test) were used to analyze the data. The results showed the statistically significant level (sig) is (p>0/05) for pre-test of both formal and informal and in other words there is no significant difference between formal and informal education. The post-test significance level (sig) and retention of information for formal and informal education was (p<0/05), so there is a significant difference between formal and informal education. Therefore, based on this research, both formal and informal environmental education for Negin Alborz sixth grade elementary female students in the city of Karaj was effective; however, the informal environmental education showed more effective. Key words: Educational effectiveness, Environmental education, Formal and Informal education, Sixth grade students.