عنوان پایان‌نامه

"نیازسنجی آموزشی شهروندان در زمینه تفکیک پسماندهای خانگی از مبدا و تدوین برنامه آموزشی مناسب برای آنان مطالعه موردی منطقه ۶ تهران"




    رشته تحصیلی
    محیط زیست - آموزش
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1474;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76441
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    چکیده : امروزه بحث پسماند یکی از رکن های مهم مدیریت شهری و یکی از شاخص های مهم تعیین یک شهر یا روستای سالم است که از اجزاء جدانشدنی زندگی روزمره ما هستند و هر روز بر مقدار آنها افزوده می شود. مهمترین و پرحجم¬ترین بخش پسماندهای شهری مربوط به پسماندهای خانگی هستند که هر روزه در شهرهای بزرگ و صنعتی به مقدار بیشتر از دیروز توسط شهروندان تولید می¬شوند. کلان شهر تهران از آن شهرهای صنعتی با جمعیت زیادی می¬باشد که تولید روزانه پسماندهای خانگی آن به قدری زیاد است که هر روز کوهی از زباله¬های شهری را بوجود می¬آورد. این زباله¬ها به نحوی هستند که بیشتر آنها قابل بازیافت هستند اما متأسفانه بدلیل عدم آگاهی شهروندان از نحوه تفکیک پسماند از مبدأ این طلای کثیف متأسفانه به بدترین شیوه دور ریخته می¬شود و باعث آلودگی محیط¬زیست، هوا، خاک، آب و حتی آلودگی منظر می¬شوند که با تفکیک پسماند از مبدأ تا حدود زیادی از این کار جلوگیری می¬شود. در این پژوهش ابتدا به بررسی نیازهای آموزشی شهروندان در زمینه¬ی تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ پرداخته شده است.سپس اقدام به نیازسنجی گردیده است. برای این¬کار ابتدا پارامترهای آموزشی مورد نیاز برای آموزش شهروندان در زمینه¬ی تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ استخراج گردید که شامل سه مؤلفه¬ی "دانش"، "نگرش" و "مهارت" شهروندان در زمینه¬ی تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ می¬باشد. سپس پرسشنامه¬ای در این زمینه طراحی گردید و روائی آن مورد تأیید قرار گرفت و سپس پایائی آن با استفاده از نرم¬افزار spss محاسبه گردید که به مقدار 0.78 بدست آمد که مورد تأیید قرار گرفت. پس از پرکردن پرسشنامه ها و انجام عملیات آماری با نرم¬افزار spss بر روی آن مشخص گردید که شهروندان در هر سه زمینه¬ی دانش، نگرش و مهارت در زمینه¬ی تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ به آموزش نیاز دارند چرا که میزان میانگین بدست آمده از دانش، نگرش و مهارت شهروندان در هر سه زمینه از مقدار 3 کمتر بود (چون پرسشنامه براساس طیف لیکرت طراحی شده بود از نمره 1 تا 5 می¬گرفت). سپس با استفاده از آمار استنباطی و آمار توصیفی به تشریح تک تک سوالات با استفاده از میانگین و انحراف از معیار پرداخته شده است و نهایتأ مشخص گردید که شهروندان باید تحت آموزش قرار بگیرند. همچنین از آزمون همبستگی برای رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده گردید.
    Abstract
    Abstract: Today the issue of waste management is one of the important pillars of a city and an important indexes to determine healthy a city or village. Which is an Inseparable part of our daily lives and every day added to its value. The most important and most voluminous part of municipal solid waste are household waste that every day in the big and industrial cities produce much higher than yesterday by citizens. Tehran metropolis it is industrial cities with a large population. That production of household waste is so very much that every day creates a mountain of waste. This waste can most of them be recycled that unfortunately, due to lack of awareness of citizens about separation of waste from the source; this gold dirty discarded in and the worst way and cause pollution of environmental, air, soil, water and even landscape pollution which breakdown of wastes from the source can prevent from this work. In this study, first deal to the need assessment of citizens in the field of source separation of domestic waste. For this work, first extracted the parameters of the training required to educate citizens about the separation of household waste from the source which contains three components of the "knowledge", "attitude" and "skills" of citizens in the context of the source separation of household waste. Then a questionnaire was developed in this field, and its validity was confirmed and the reliability was calculated using the software SPSS, which was approved in the amount of 0.78 was obtained. After filling out questionnaires and statistical operations with software SPSS on it; It was found that citizens in all three fields of knowledge, attitude and skills in the field of separation of household waste from the source need to the training. Because the average obtained from the knowledge, skills and attitudes of citizens in all three fields of education was lower than 3 (when the questionnaire was designed based on Likert scale of 1 to 5 score). Then chec