عنوان پایاننامه
میشل تورنیه و باز آفرینی اسطوره های کهن در دنیای مدرن
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2007;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77574;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2007;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77574
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- الهه بردبار
- استاد راهنما
- فریده علوی
- چکیده
- از زمان های بسیار کهن اسطوره وسیله ای برای یافتن پرسش های مطرح شده از جانب انسان ها در خصوص راز آفرینش جهان، جایگاه انسان در دنیا و رابطه انسان با طبیعت بوده است. تحقیق حاضر مبتنی است بر تحلیل سه رمان از میشل تورنیه : جمعه یا اعراف برزخی اقیانوس آرام، پادشاه جنگل توسکا ، گاسپار، ملکیور و بالتازار. براساس دیدگاه نقد اسطوره شناختی در طول این تحقیق ابتدا به مفهوم اسطوره در حالت کلی، ارزش و نقش آن، و نیز اسطوره از دیدگاه میشل تورنیه می پردازیم؛ سپس با تکیه بر رویکردی بینامتنی به نوآوری های ایجاد شده در اسطوره ها و اصالت آنها در آثار میشل تورنیه می پردازیم و در نهایت دیدگاه های فلسفی را با مطالعه ای مضمونی بررسی می کنیم. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخی برای پرسش های زیر می باشد : ارزش و جایگاه اسطوره های میشل تورنیه چیست و چرا از آنها به عنوان آثاری مدرن یاد می شود؟ تغییرات وارد آمده بر این اسطوره ها چیست و آیا آنها فقط با دیدگاه های فلسفی بازنویسی شده اند یا تغییری بنیادی در جایگاه و ارزش هایشان پدید آمده است؟ در این پژوهش سعی بر آن داشتیم تا بعد مدرن این اسطوره ها را معرفی کنیم و کاربرد اسطوره را به عنوان ابزاری فلسفی برای توضیح انسان مدرن و دغدغه و جایگاهش در دنیای مدرن، نشان دهیم. در حقیقت، تورنیه به اسطوره زدایی پرداخته است تا بتواند نسخه ای جدید از اسطوره را که سازگار با نیازهای دنیای امروز است به وجود بیاورد. این کار پژوهشی می تواند به شناخت تغییر کاربرد اسطوره ها به فراخور زمان و پی بردن به اهداف نویسنده از به کارگیری آنها و بالاخره آشنایی با دگردیسی معنایی آنها در اعصار گوناگون تا خلق اسطوره های نوین کمک شایانی کند.
- Abstract
- Le mythe est depuis toujours un ferment poétique puissant, possédant une fonction étiologique, capable d’imaginer la réponse aux questions posées par les hommes sur le secret de la genèse du monde, sur le statut de l’homme dans le monde et sur la relation entre l’homme et la nature. Or le mythe procède aussi à la naissance de la littérature. La littérature aussi peut fonder de nouveaux mythes. En effet, le recours au mythe offre au récit littéraire une dimension universelle. Dans la présente étude, par le biais de trois romans de Michel Tournier, Vendredi ou les limbes du Pacifique, Le Roi des Aulnes et Gaspard, Melchior & Balthazar, nous cherchons d’abord à expliquer la notion générale du mythe, sa valeur et sa fonction aussi bien que sa définition selon Tournier. Pour y parvenir nous adoptons une approche mythocritique. De la sorte, nous tenterons d’étudier les renouvellements appliqués aux mythes par M. Tournier, cherchant à découvrir l’originalité des mythes dans son œuvre en nous appuyant sur une approche intertextuelle. Enfin on essaiera de démontrer les points de vue philosophiques insérés dans ses récits d’après une étude thématique. Ainsi, l’objectif principal de cette recherche est de trouver une réponse aux questions suivantes : Quelle est la place et la valeur des mythes de Tournier et pourquoi les considère-t-on comme modernes ? A quelle sorte de changements les mythes sont-ils soumis ? Sont-ils réécrits d’une manière exclusivement philosophique ou bien sont-ils mis dans un état de dévalorisation et/ou dans une position inédite ? Nous avons essayé de souligner l’aspect moderne de ces mythes ainsi que l’utilisation du mythe comme un moyen philosophique pour expliquer l’homme contemporain, son souci et sa situation dans le monde moderne. En outre, Tournier démythifie les mythes pour nous présenter sa nouvelle version conforme aux exigences du monde contemporain. Mots clés : mythe, mythocritique, intertextualité, Michel Tournier, Vendredi ou les limbes du Pacifique, Le Roi des Aulnes, Gaspard, Melchior & Balthazar