عنوان پایاننامه
مکان،جایگاه و ساختار شخصیت غایب در زن کامل،اثر پاتریک دوویل
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2005;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77579;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2005;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77579
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- زاهده امیدعلی
- استاد راهنما
- اسفندیار اسفندی
- چکیده
- هدف از نوشتن این رساله, بررسی جایگاه و چگونگی شکلگیری شخصیت غایب در «زن کامل», اثر پاتریک دوویل می باشد. بدین منظور, در بخش اول رساله, در ابتدا به تعریف مفهوم شخصیت می پردازیم, سپس به اختصار روند تغییر موقعیت آن را طی قرون بازگو می کنیم و در نهایت به جهت گیری های نوین آن, در رمان پست مدرن, نزد نویسندگان مینیمالیست می پردازیم. در بخش دوم, با روش تحلیلی آلگرداس ژولیین گریماس, شخصیت را مورد بررسی قرار می دهیم. با کمک این روش در می یابیم که راوی در طول قصه, در جستجوی شخصیت غایب بوده و آن را به گونه ای مبهم وپراکنده معرفی گرده است. در ادامه پی میبریم که دوویل برای ارائه ی این شخصیت از عناصر طنز و دیالوگ کمک گرفته است. در بخش سوم رساله, با توسل به رویکرد محتوایی و سبک شناسی, به بررسی جنبه ی فزون واقع گرایانه ی رمان پرداخته و در می یابیم که چگونه شخصیت از خلال آن عرضه شده است. و نشان می دهیم که خواننده, در این داستان, با یک حقیقت ساختگی و در نتیجه شخصیت ساختگی رو به رو است. در نهایت, با این مطالعات به این فرضیه می توان رسید که شخصیت غایب, به گونه ای, نمایانگر ایدئولوژی غایب در دنیای پست مدرن و مصرف کننده ی دهه ی 90 می باشد.
- Abstract
- Ce mémoire est consacré à l'étude du statut du personnage absent dans La femme parfaite de Patrick Deville, et les procédés qu'il met en œuvre pour construire ce personnage. Pour ce faire, d'abord, nous essayerons de présenter la généalogie du personnage comme concept au cours de l'histoire, en particulier chez les écrivains «minimalistes» et dans le monde «postmoderne». Ensuite, par la méthode d'analyse de Greimas, nous nous proposons d'étudier ce même personnage comme objet de quête, mais un objet indéfini et morcelé. Nous verrons que cet objet central-contingent, est construit à travers l'interlocution et dans un cadre humoristique. Enfin grâce à une approche thématique et stylistique, nous mettrons l'accent sur l'aspect hyperréaliste du roman pour montrer le caractère hyperréel du personnage. Dans ce récit, nous sommes devant un simulacre de la réalité et celui du personnage. Les résultats de ces analyses, nous conduiront à cette hypothèse : dans le monde de consommation que Deville nous représente, le personnage absent occupe la place de l'idéologie absente. Mots-clés : Patrick Deville, le personnage absent, la représentation, l'objet de quête, l'hyperréalisme, la construction