عنوان پایان‌نامه

شناخت سبک های یادگیری و رابطه ی آن با استعدادهای چندگانه نزد دانشجویان زن و مرد زبان فرانسه در دانشگاههای شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناخت سبک های یادگیری و رابطه ی آن با استعدادهای چندگانه نزد دانشجویان زن و مرد زبان فرانسه در دانشگاههای شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2023;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78006;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2023;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78006
    تاریخ دفاع
    ۰۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    سوده اقتصاد

    پژوهش حاضر به صورت مجزا به بررسی سبک یادگیری و هوش غالب دانشجویان زن و مرد زبان فرانسه در روند یادگیری و همچنین رابطه ی سبک های یادگیری و هوش های چندگانه در شش دانشگاه در تهران می پر دازد و جامعه ی آماری آن شامل دانشجویان سال اول و دوم مقطع کارشناسی زبان فرانسه در سال تحصیلی ??-?? است که از میان آنها ?? ? دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه ی ?? سوالی کلب و نسخه ی فارسی پرسشنامه ی هوش های چندگانه ی گاردنر استفاده شد. پرسشنامه ی کلب چهار سبک یادگیری واگرا- همگرا- انطباق یابنده و جذب کننده را مطرح می کند. نتایج نشان می دهد که میان جنسیت و سبک های یادگیری تفاوت آماری معنا داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که دانشجویان مرد بیشتر از مراحل مشاهده ی تاملی و مفهوم سازی انتزاعی و سبک یادگیری جذب کننده و دانشجویان زن از مراحل یادگیری تجربه ی عینی و مشاهده ی تاملی و سبک یادگیری واگرا استفاده می کنند و سبک یادگیری برتر "سبک واگرا" و مراحل یادگیری برتر "آزمایشگری فعال" و "مشاهده ی تاملی " می باشد. علاوه بر این نتایج درباره ی سبک های یادگیری مورد استفاده در زنان و مردان نشان می دهند که تفاوت بین دو جنسیت در نوع سبک های یادگیری است به گونه ای که برای یادگیری زبان نوع سبک های یادگیری زبان آموزان و اولویت بندی آنها با هم تفاوت دارند. پرسشنامه ی هوش چندگانه ی گادرنر به بررسی انواع هوش ها می پردازد. نتایج نشان می دهد که میان جنسیت و هوش های چندگانه تفاوت آماری معناداری وجود دارد به طوری که هوش غالب در زنان هوش بدنی و درون فردی و هوش غالب در مردان هوش میان فردی و منطقی می باشد بدین معنا که زبان آموزان زن و مرد در یادگیری زبان فرانسه از انواع متفاوتی از هوش بهره میبرند. همچنین رابطه ی معنا داری میان سبک های یادگیری و هوش های چندگانه مشاهده شد.
    Abstract
    Dans toute classe de langue, les apprenants disposent de différents intelligences et styles d’apprentissage en fonction de leurs personnalités, leurs sexes, leurs arrières fonds culturels, familiaux ou éducatifs et leurs caractéristiques individuelles. En général, les apprenants facilitent leur apprentissage en le basant sur leurs styles d’apprentissage et leurs intelligences particuliers. Ce mémoire vise à étudier la relation entre les intelligences multiples et les styles d’apprentissage des apprenants du FLE en milieu universitaire à Téhéran. L’objectif principal de cette recherche est de connaître comment on peut augmenter la qualité de l’apprentissage dans une classe de langue française, malgré les différences qui existent parmi les apprenants en ce qui concernent les styles d’apprentissage, les intelligences multiples et les sexes. De plus, l’un des résultats importants de cette recherche consiste à connaitre les intelligences multiples et les styles d’apprentissage qui peuvent mieux répondre aux attentes du milieu éducatif iranien d’apprentissage d’une langue étrangère. Pour cette étude, nous avons d’abord divisé les participants en quatre groupes ayant quatre styles d’apprentissage différents; ensuite, nous avons investigué l’intelligence dominante chez chaque groupe ; dans une troisième étape, nous avons essayé de trouver les relations entre chaque style d’apprentissage et chacune de huit intelligences multiples. Finalement, nous avons essayé de comprendre les différences des femmes et des hommes de point de vu de leurs styles et leurs intelligences multiples. Les résultats obtenus dans cette étude confirment les observations suivantes: le style d’apprentissage dominant de nos participantes est le style divergent et celui des participants est le style assimilant. Les deux intelligences dominantes de nos participants sont les intelligences logico mathématique et interpersonnelle, tandis que celles de nos participantes sont intrapersonnelle et corporelle. Il faut ajouter que parmi les intelligences, ce sont les intelligences logico mathématique, intrapersonnelle, corporelle, spatiale et interpersonnelle qui se présentent différemment chez les femmes et les hommes qui ont participé à cette étude. A partir de ces observations, nous avons établi une relation significative entre les styles d’apprentissage et les intelligences multiples do nos participants. Ces résultats nous ont aidés à proposer des solutions pratiques pour la différenciation des activités du cours en fonction des différences des styles d’apprentissage et des intelligences des apprenants. Mots clés : Styles d’apprentissage, Apprenants iraniens, FLE, Intelligences multiples, Pédagogie différenciée