عنوان پایان‌نامه

تحلیل انرژی و اگزرژی و ارزیابی زیست محیطی موتور احتراق داخلی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل انرژی و اگزرژی و ارزیابی زیست محیطی موتور احتراق داخلی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1651;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1651
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    غزل اویش
    استاد راهنما
    علیرضا نورپور

    چکیده : در این پژوهش به تحلیل ترمودینامیکی و اقتصادی و زیست‌محیطی موتور احتراق داخلی EF7 اشاره شده که در دو حالت بارکامل و بارهای جزئی ارزیابی صورت گرفته است. جریان‌های ورودی و خروجی هر یک از اجزای سیستم مورد تحلیل اگزرژی قرارگرفته و نرخ اگزرژی هر جریان محاسبه می‌گردد. با محاسبه و به‌کارگیری روابط ترمودینامیکی نرخ‌های اگزرژی سوخت، تولید و تخریب، بازده اگزرژی هر جزء بدست‌ می‌آید. تحلیل اگزرژی- اقتصادی‌ و نرخ هزینه‌های مرتبط بر‌ جریان‌های اگزرژی با لحاظ هزینه‌های غیرمرتبط با اگزرژی و اگزرژی‌-‌زیست محیطی و پیامد‌های زیست‌محیطی ناشی از موتور مورد محاسبه قرارگرفته است. در این تحقیق، محاسبات با استفاده از نرم افزار ایز و اکسل انجام شده است. با بررسی تحلیل انرژی واگزرژی مشخص می‌شود که در حالت بار کامل با بالا رفتن دور موتور بازده اگزرژی افزایش می‌یابد همچنین بدلیل افزایش مخلوط گاز ورودی و هوا اگزرژی تخریب و تلف شده نیز افزایش می‌یابد.‌ بالاترین بازده در حالت بار کامل مربوط به دور موتور rpm3500 است که بازده اگزرژی 78% است و در حالت بار جزئی مربوط به فشار 10بار است که بازده اگزرژی 77% است، به تبع نتایج اگزرژی بهترین بازده اگزرژی اقتصادی و زیست محیطی نیز در حالت بار کامل مربوط به دور موتور rpm 3500 و در حالت بار جزئی مربوط به فشار 10 بار می‌باشد.
    Abstract
    ABSTRACT: In this study, the thermodynamic, economical, and environmental analysis of the internal combustion engine EF7 is reported in two cases of full load and partial loads evaluation. The input and output flows of each component of the system are energy and exergy analysis. By calculating and applying the thermodynamic relations of exergy rates of fuel, production and degradation, the exergy efficiency of each component is obtained. Exergy-economic analysis and exergy-economic rates on exergy flows with regard to the costs associated with exergy and exergy-environmental and the environmental consequences of the engine have been calculated. In this research, the calculations were done using the EES and Excel software. By analyzing energy and exergy rates, it is determined that in full load state, as the engine speed rises, the exergy efficiency increases, as well as the increase in the mixture of inlet gas and the exergy air and the loss and degradation will also increase. The highest full load performance at the engine speed rpm 3500, which has an exergy efficiency of 78% and a partial load of 10 bar that is exergy efficiency of 77%.following the results of exergy the exergy efficiency of the economic and environmental well as the full load of the engine speed 3500 rpm and at the partial load of pressure is 10 bar. Keywords : Exergy efficiency,Exergy-economic analysis, Exergy-environmental analysis, Internal combustion engine