عنوان پایان‌نامه

بررسی ارجاعات اجتماعی-تاریخی در کتاب میدان های جنگ نوشته ژان روئو،رویکرد معرفت شناختی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارجاعات اجتماعی-تاریخی در کتاب میدان های جنگ نوشته ژان روئو،رویکرد معرفت شناختی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبیات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2022;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78007;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2022;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78007
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    ندا مظفری
    استاد راهنما
    اسفندیار اسفندی

    چکیده این تحقیق نمود ارجاعات تاریخی- اجتماعی را در رمان زمین‌های مبارزه اثر ژان روئو بررسی می‌کند. این اثر جایگاه ویژه‌ای در ژانر شرح‌حال‌نویسی در قرن حاضر ایفا می‌کند. راوی در این اثر به جستجوی گذشته خانواده‌اش می‌رود و در حالی که به حوادث جنگ جهانی اول که در طی آن دو عضو از خانواده‌اش جان می‌بازند، رجوع می‌کند، تأثیر جنگ سالهای ????- ???? را بر روی باز‌ماندگان آن آشکار می‌سازد. در این پایان‌نامه با بررسی جنبه کلی‌ و عمومی دانش‌هایی که در روایت نوشتار روئویی گنجانده می‌شود ، شیوه روایی رمان زمین‌های مبارزه را مطالعه می‌کنیم که زمینه ورود انواع ارجاعات گوناگون به متن را فراهم می‌کند. در تحقیق حاضر، مقصود این است که تعیین کنیم این اثر بطور کلی چه نوع دانش‌هایی را انتقال می‌دهد، اینکه ارجاعات توسط چه شیوه‌هایی در اثر مذکور وارد می‌شوند و نقش آنها و نیز اثرشان بر خواننده چیست. در طی این تحقیق نشان خواهیم داد که نویسنده از میان دانش‌هایی که به شکلی کاملا ساخت‌‌یافته در دنیایی رئالیست می‌گنجاند، موفق می‌شود که نگرشش از جهان را به ما بفهماند و این است ضرورت دانش در نوشتار روئو. کلمات کلیدی: روئو، نوشتار، ارجاع، دانش، نقد معرفت شناختی
    Abstract
    Ce travail de recherche étudie, dans une perspective épistémocritique, le traitement des références socio-historiques dans Les Champs d’honneur de Jean Rouaud, une œuvre qui occupe une place particulière dans le genre autobiographique. Le narrateur y entreprend une quête dans son passé familial et révèle l’influence de la guerre de 14-18 sur les survivants en recourant aux événements de la guerre dans laquelle les deux membres chers de la famille sont morts. Nous allons étudier comment l’écriture roualdienne a universalisé les savoirs intégrés dans son roman tout en abordant le procès narratif qui permet de se référer à différents types de savoirs dans le corpus. Il s’agira de préciser quels types de savoirs l’écriture de Rouaud véhicule principalement, d’analyser les modalités d’insertion de ces références dans l’œuvre mentionnée, et de dégager leur fonction aussi bien que leur effet sur le lecteur. Nous suggérons comment, à travers la mise en œuvre des savoirs socio-historiques, l’auteur établit un lien entre son histoire familiale et l’Histoire avec un grand h. Miroir les tempêtes de la Grande Guerre, l’œuvre de Rouaud exprime une vision dénonciatrice à l’égard des horreurs de la guerre et reflète les déchirements d’une généalogie marqué par le non-sens de l’existence humaine. Mots-clés : Rouaud, écriture, référence, savoir, épistémocritique.