عنوان پایان‌نامه

تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و حرکتی-دیداریبر مهارتهای ظریف کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعال



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و حرکتی-دیداریبر مهارتهای ظریف کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعال" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1337;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77427;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1337;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77427
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    هدف از پژوهش حاظر تأثیر یک دوره تمرینات ادراکی- حرکتی و ادراکی-دیداری بر رشد مهارت های ظریف دستکاری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. بدین منظور، 30 کودک با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پس از شناسایی از طریق پرونده پزشکی توسط مرکز توانبخشی اسماء واقع در یوسف آباد تهران با دامنه سنی 6 تا 10 سال، به صورت در دسترس در این تحقیق شرکت داشتند. طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. بعد از پیش آزمون، آزمونی ها همگن شده و به سه گروه تمرینات ادراکی- حرکتی(10 نفر)، تمرینات ادراکی- دیداری( 10 نفر)، و گروه کنترل( 10 نفر) گماشته شدند. گروه های تجربی هر یک هشت هفته، هر هفته سه جلسه 45 تا 60 دقیقه ای، تحت مداخله قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت هفته بعد از گذشت مداخله برنامه ها، از آزمودنی ها پس آزمون به عمل آمد. مهارت های ظریف دستکاری این کودکان قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که مداخله (تمرینات ادراکی- حرکتی و تمرینات ادراکی- دیداری) در مقایسه با گروه کنترل، در حد معنی داری توانسته مشکلات مهارت های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی را کاهش دهند. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق پیشنهاد می شود که تمرینات ادراکی- حرکتی و ادراکی- دیداری در برنامه هفتگی مراکز آموزشی، توان بخشی و تربیت بدنی مدارس استثنایی با این اختلال گنجانده شود.
    Abstract
    The aim of the present study is to compare perceptual-motor and perceptual-visual training on the development of fine motor skills of children with attention deficiency/ hyperactivity disorder/. The statistical society includes children with ADHD who have referred to Rehabilitation Center of Asam Yousefabad, and 30 boys aged between 6 to 10 were selected by means of available sampling. The measurement tools were Broninx and Ozerutsky’s motor proficiency tests. The method of the study is semi-experimental with experimental and control groups which is in the form of pretest and posttest. The subjects were randomly distributed among three groups of perceptual-motor training (10 subjects), perceptual-visual training (10 subjects) and group control(10 subjects). Each of the experimental groups did the training for 24 sessions (three days a week and each session lasting 45 to 60 minutes). After 24 sessions of training, all the three groups took the posttest. Covariance analysis results and Tukey post hoc test showed that perceptual-motor and perceptual-visual training in fine skills had a better performance compared to the control group. Also the difference between perceptual-motor and perceptual-visual training in fine skill was in favor of perceptual-motor training. That is perceptual-motor training compared to perceptual-visual ones, had more effect on fine skills. Taking into account the results of this study, it is suggested that perceptual-motor and perceptual-visual exercises be included in the weekly programs of educational, rehabilitation and physical education centers of special schools with this disorder.