عنوان پایان‌نامه

تاثیر وماندگاری یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر وماندگاری یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1476;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1476
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    نوشین زرینی
    استاد راهنما
    رسول حمایت طلب

    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر و ماندگاری یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بوده است. در این تحقیق از 16 کودک فلج مغزی اسپاستیک 6 تا 12 سال در دو گروه 8 نفره تجربی با میانگین و انحراف استاندارد 23/1± 3/9 و 8 نفر گروه کنترل با میانگین سنی و انحراف استاندارد 15/1±5/9 استفاده شد. بعد از مشخص شدن نمونه ها، پیش آزمون از طریق آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی به عمل آمد و سپس گروه تجربی برنامه حرکتی منتخب را به مدت 18 جلسه در 6 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه-ای انجام دادند در حالی که گروه کنترل تکالیف عادی روزمره را انجام دادند (16). سپس یک پس آزمون در اولین روز پس از انجام تمرینات از هر دو گروه کنترل و تجربی به عمل آمد تا میزان تاثیر برنامه حرکتی منتخب بر مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی سنجیده شود. پس از آن برای سنجش تاثیر ماندگاری نتایج پس آزمون اول، 3ماه پس از انجام پس آزمون اول، دوباره آزمون برونینکس اوزرتسکی را بر روی هر دو گروه گرفتیم. نمونه تمرینات شامل تعادل، هماهنگی دوسویه، قدرت، هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ، کنترل بینایی حرکتی، سرعت چالاکی اندام فوقانی و سرعت دویدن و چابکی بود که همگی برگرفته از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی می باشد (4).یافته ها نشان داد که عملکرد حرکتی آزمودنی ها با استفاده از برنامه حرکتی منتخب (اسپارک) پس از 18 جلسه در خرده مقیاس های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دو سویه، قدرت، هماهنگی اندام فوقانی، کنترل بینایی حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تفاوت معناداری داشت (05/0?P). اما در خرده مقیاس سرعت پاسخ تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0?P). همچنین پس از یک دوره بی تمرینی 3 ماهه دوباره از آزمودنی ها آزمون برونیکس- اوزورتسکی گرفته شد و نتایج نشان داد که در پس آزمون دوم، خرده مقیاس های سرعت دویدن و چابکی، هماهنگی دو سویه، قدرت، هماهنگی اندام فوقانی و کنترل بینایی حرکتی کاهش اندکی نسبت به پس آزمون اول داشتند ولی عملکرد همچنان از پیش آزمون بهتر است. در خرده مقیاس تعادل و سرعت و چالاکی اندام فوقانی علاوه بر اینکه تفاوت معنادای با پیش آزمون و پس آزمون اول داشت، حتی بهبود چشمگیری نیز نسبت به پس آزمون اول حاصل شد، ولی در خرده مقیاس سرعت پاسخ همچنان تغییری مشاهده نشد.
    Abstract
    Cerebral palsy is a non-progressive static movement and position disorder that occurs following neurological injury. It's a general term for a group of chronic disorders that disrupts person movement control. Movement disorders appear in early years of life and usually do not gets worsen over time. The aim of this study was to evaluate the impact and sustainability of a program of work on motor skills of children with spastic cerebral palsy. In this study 16 CP children 6 to 12 years in experimental groups of 8 players with mean and standard deviation 9/3±1/23 and 8 in the control group mean age and standard deviation 9/5±1/15 use.They did the daily routine (16).Then to measure the lasting impact test results after the first 3 months after the first post-test, re-test on both groups took Bruininks Oseretsky. Examples of training include balance, coordination of bilateral, strength, upper limb coordination, speed of response, visual motor control, speed, agility and sprint and agility of upper limbs, which are all derived from motor proficiency test Bruininks Oseretsky (4). Results showed that subjects using the movement of motor function (SPARC) after 18 sessions in terms of running speed and agility, balance, bilateral coordination, strength, upper limb coordination, visual motor control and speed and agility upper extremity were significantly different (P?/05). But there was no significant difference in scale speed of response (P?/05).After a training period of 3 months Bruininks Oseretsky all subjects were taken again and the results showed that in the second test, in measures running speed and agility, coordination of bilateral, strength, coordination and upper limb motor control, vision loss shortly after the first test were compared to the pre-test functions still better.