عنوان پایان‌نامه

ارزیابی وضعیت گردشگری شهر و برنامه ریزی برای نیل به گردشگری پایدار ، مطالعه موردی : مشکین شهر



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی وضعیت گردشگری شهر و برنامه ریزی برای نیل به گردشگری پایدار ، مطالعه موردی : مشکین شهر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11422;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75915;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11422;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75915
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    اسفندیار زبردست

    در دنیای امروز گردشگری بخشی از نیازها‌ی زندگی است و در این راستا مقاصد گردشگری در رقابت برای داشتن سهمی بیشتر از این گردشگران هستند. برای رسیدن به وضعیت گردشگری پایدار، لازم است وضعیت موجود به‌درستی ارزیابی شود. در این پژوهش پس از شناسایی جاذبه‌های گردشگری هشت مقصد برتر با مشورت با متخصصین امر گردشگری و کارشناسان مشکین‌شهر برای ارزیابی انتخاب شدند. این مقاصد توسط تکنیک ماتریس ارزیابی و فرآیند تحلیل شبکه‌ای، ارزیابی‌شده و مقاصد بر اساس نتایج، اولویت‌بندی شدند. در مرحله بعد عوامل داخلی و عوامل خارجی مؤثر بر گردشگری مشکین‌شهر شناسایی شد و به‌وسیله ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی ارزیابی‌شده و راهبردهای مناسب مشکین‌شهر ارائه گردید و به‌وسیله روش ماتریسی گولر این راهبردها رتبه‌بندی شد. نتایج تکنیک ماتریس ارزیابی نشان داد دو مقصد 1.پل معلق و مجموعه اطراف 2.قله سبلان برای جذب گردشگر شرایط بهتری دارند. و بر اساس نتایج فرآیند تحلیل شبکه‌ای نیز دو مقصد 1.قله سبلان 2.آب‌های گرم ازنظر پایداری نسبت به بقیه وضعیت بهتری دارند. و نتایج ترکیبی بر اساس میانگین موزون نیز قله سبلان و آب‌های گرم را نسبت به بقیه ارجح‌تر دانست. ارزیابی عوامل داخلی و خارجی گردشگری مشکین‌شهر نیز راهبرد تهاجمی را برای این شهر پیشنهاد داد. و درنهایت راهبردهای تهاجمی ارائه‌شده و به‌وسیله روش ماتریسی کولر اولویت‌بندی شدند که سه راهبرد 1.حمایت و پیگیری طرح گردشگری پیرامون خیاو‌چای 2.مطالعات و حرکت به سمت توسعه بوم‌گردشگری در مشکین‌شهر 3.حفظ سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برای توسعه و رونق‌بخش‌های گردشگری مستعد توسعه و با اولویت پایداری دارای بیشترین امتیاز شدند.
    Abstract
    In today's world tourism is part of life needs and in this context, tourism destinations are competing for a greater share of the tourists. To achieve the status of sustainable tourism, it is necessary to accurately evaluate the situation. In this study, after identifying attractions and consultation with tourism specialists and experts of Meshkin Shahr, eight premier destination, were selected for evaluation. These destinations, were evaluated by Matrix Evaluation Technique (MET) and Analytical Network Process(ANP) and destinations were prioritized based on the results. In the next step, the internal factors and external factors affecting tourism of Meshkin Shahr, was identified and were evaluated by Internal Factors Evaluation Matrix and External Factors Evaluation Matrix and then suitable strategies for Meshkin Shahr was suggested and these strategies was ranked with Goeller Scorecard method. The results of Matrix Evaluation Technique, demonstrated two destinations, "Suspension Bridge and surrounding complex" and "Sabalan" have better conditions for attracting tourists. According to Analytic Network Process, two destinations "Sabalan" and "Hot mineral waters" in terms of sustainability are better than other destinations. The combined results based on Weighted Average showed that Sabalan and hot mineral waters are more preferred than others destinations. Evaluation of internal and external factors of Meshkin shahr tourism, also, suggested Offensive Strategy to the city. Finally, the offensive strategies were provided and prioritized with Goeller Scorecard method. Three strategies: 1."Advocation for tourism projects around khiyav-chai " 2. "Research and move towards the development of ecotourism in Meshkin shahr " 3." Maintaining private sector investment for the development and prosperity of tourism sectors conducive to development and with priority of sustainability " had the highest score. key words Sustainable tourism, Matrix Evaluation Technique (MET), Analytical Network Process(ANP), Internal Factors Evaluation, External Factors Evaluation, Goeller Scorecard method, Offensive Strategy, Meshkin shahr