عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر فرهنگ، ساختار و استراتژی سازمانی بر اثربخشی سازمانی با تبیین نقش مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکت صنایع الکترونیک ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2851;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79174;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2851;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79174
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حسین سخاوتی
- استاد راهنما
- حسن بودلایی
- چکیده
- در دهههای گذشته شناسایی مفاهیم اصلی سازمانی و چگونگی تاثیر آنها بر نتایج و عملکرد سازمانی مورد توجه روز افزون قرار گرفته است. در این راستا مفاهیم درونی سازمان مانند ساختار، فرهنگ و استراتژی و قدرت سازمانی مورد توجه پژوهشگران متعددی قرار گرفته است. همچنین مدیریت دانش یکی از مکانیسمهای واسطهای مهم و تاثیرگذار بر اثربخشی استراتژیها و مفاهیم سازمانی میباشد و نقش مهمی در برقراری ارتباط بین مفاهیم سازمانی، استراتژیهای سازمان و اثربخشی اهداف سازمانی دارد. از سوی دیگر فرهنگ، ساختار و راهبرد سازمانی به عنوان کلیدیترین عوامل سازمانی در اثرگذاری بر اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش شناختهشدهاند. بنابراین در این پژوهش ضمن معرفی عوامل سازمانی کلیدی درون سازمان شامل استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی به بررسی اثر این عوامل بر اثربخشی سازمانی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت صنایع الکترونیک ایران پرداخته شد. این تحقیق که از نوع هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است، با استفاده از تکنیک تحلیل عامل تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری به سنجش و آزمون هفت فرضیه خود پرداخت. نمونه آماری این پژوهش 350 نفر محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامه توزیع شد. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که برای تمام متغیرهای پژوهش بالای 0.7 بوده و نشان از پایایی مناسب داشت.برای تحلیل نتایح از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که متغیر ساختار سازمانی بر اثربخشی سازمانی و اثربخشی مدیریت دانش تاثیر معنیداری ندارد و سایر متغیرها دارای اثر مثبت و معنی داری بر اثربخشی سازمانی هستند که با توجه به آن مدل مفهومی پژوهش در فصل پنج ارائه شد. همچنین در نهایت پیشنهادهایی برای شرکت صاایران با توجه به نتایج حاصل شده برای پژوهش ارائه شد.
- Abstract
- In the past decades the identification of main organizational concepts and how they can impact organizational outcomes and performances has been a growing consideration. In this regard, the organization's internal concepts such as structure, culture and strategy and organizational strength have been noticed of many researchers. Knowledge management is also one of the important and effective interface mechanisms over the effectiveness of strategies and organizational concepts and has an important role in the communication among organizational concepts and strategies and effectiveness of organizational goals. On the other hand, organizational culture, structure and strategy are known as a key factors influencing organizational effectiveness and knowledge management. So in this research, key organizational factors within the organization is introduced, including organizational strategy, structure and culture on organizational effectiveness, taking into account mediator role of knowledge management in Iran Electronic Industries.This research is applicable and data collection method is descriptive, using confirmatory factor analysis and structural equation modeling to assess and test seven hypothesis of this research.The sample was 350 questionnaires were distributed to simple random sampling. To examine the reliability of Cronbach's alpha was used for all variables and showed good reliability was above 0.7. Structural equation modeling was used to analyze the results. The results of the research showed that the variable of organizational structure on organizational effectiveness and knowledge management effectiveness has no significant effect and other variables have a significant positive effect on organizational effectiveness that according to the conceptual model of the research were presented in chapter five. Finally, some suggestions for SAIRAN Company were offered also according to the results of the research. Keywords: Organizational Strategy and Structure, Knowledge Management Effectiveness, Iran Electronic Industries