عنوان پایاننامه
تاثیر تمرین خودکنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی و استقلا ل شخصیت دانش آموزان دختر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1475;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1475
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- ازاده لسانی
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- رویکرد تجربی متفاوت ارائه بازخورد در زمانی است که یادگیرنده خود آن را طلب میکند. به این شیوه ارائه تمرین، خود-کنترلی میگویند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین خود-کنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی و استقلال شخصیت دانش آموزان دختر انجام گرفت. 20 دانش آموز دختر بهطور تصادفی و به دو گروه خود-کنترلی و گروه جفت شده تقسیم شدند. پژوهش در 5 جلسه که مرحله تمرین شامل سه روز و 36 پرتاب در هر روز که آزمودنی ها برای 12 پرتاب خود بازخورد می گرفتند انجام گرفت. در پایان آخرین جلسه تمرین آزمون اکتساب و همچنین آزمون یادداری و انتقال، سه روز بعد، در پنجمین جلسه آزمون با ارزیابی دقت پرتاب و آزمون یادداری برای بررسی الگوی پرتاب گرفته شد. همزمان با پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه خودکارآمدی شرر و پرسشنامه سنجش صفات پنجگانه شخصیتی نئو توسط دانش آموزان تکمیل و جمعآوری شد. از آزمون تی وابسته برای مقایسه نمرات خودکارآمدی و پنج عامل شخصیت در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج تمرین خود-کنترلی باعث پیشرفت معنیدار خودکارآمدی دانش آموزان شده است (0/012=P، 3.16=(9)t). نتایج نشان داد تمرین خود-کنترلی باعث پیشرفت معنیدار نمرات پنج عامل شخصیت دانش آموزان شده است (0.02=P، 2.82=(9)t). جهت مقایسه اثر تمرینهای خود-کنترل و جفت شده بر الگوی اجرای شوت بسکتبال در آزمونهای یادداری از آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج آزمون نوین همسانی واریانسها را تأیید کرد (0.05P<). مطابق نتایج آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (02/0=P، 20/2- =(18)t). جهت مقایسه اثر تمرینهای خود-کنترل و جفت شده بر دقت اجرای شوت بسکتبال در آزمونهای یادداری از آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج آزمون لوین همسانی واریانسها را تأیید کرد (0.05P<). مطابق نتایج آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (035/0=P، 0/1 =(18)t). نتایج نشان داد تمرین خود-کنترلی به دانش آموزان علاوه بر دقت حرکت در اجرای تکلیف در آزمون اکتساب و یادداری بر الگوی دانش آموز نیز تأثیر مثبت گذاشته و این نوع تمرین موجب افزایش یادگیری شده است. درواقع تمرین بهصورت خود-کنترل فراگیر را بیشتر در فرآیندهای خود-کنترل درگیر می کند و انگیزه بیشتر در طول تمرین برای متربی به وجود می آید و با کمتر شدن اضطراب و استرس متربی زمینه فراهم میکند که خودکارآمدی و شاخص های شخصیت فرد را بهبود بخشد که همه این عوامل باعث می شود یادگیری فرد در زمان و مکان و تعداد بازخورد برابر با گروه دیگر تمرین سودمندتر و دارای اثرات پایدارتری برای یادگیری مهارت باشد.
- Abstract
- This study examined the effect of exercise self-control shooting basketball on efficacy and independence of the characters were female students. 20 students were randomly assigned to two groups and self-control and were divided in pairs. Research in the fifth session of three days and 36 stages of training thrown in each day. Subjects were carried out for 12 Throw your feedback. At the end of the last session acquisition and the retention and transfer tests, three days later, in the fifth test session to evaluate the accuracy of the throw and delay tests to verify the model was launched. Along with the pre-test and post-test questionnaires and self-Scherrer five NEO personality traits Assessment Questionnaire completed by students were collected. Dependent t test to compare the efficacy and five personality factors in pretest and posttest scores were used. The results of their exercise self-control makes significant progress has been students (p = 0.012, t(9) = 3.16). The results showed that exercise self-control leads to significant improvement in students' scores have been five personality factors (p = 0.02, t(9) = 2.82). To compare the effectiveness of self-control exercises and coupled model performance tests retention of independent t-test was used in the shooting basketball. New test results confirmed the homogeneity of variance (p>0.05). According to independent t-test results, no significant difference was observed between the two groups (p = 02/0, t(18) = -20 / 2). To compare the effects of exercise on the accuracy of self-control and paired t-test was used to shoot the basketball in retention tests. Levine test results confirmed the consistency of variance (p>0.05). According to independent t-test results, no significant difference was observed between the two groups (p = 035/0, t(18) = 0/1). The results showed that exercise self-control to students in addition to the precision in task performance test acquisition and retention, as well as a positive impact on the pattern of student learning has increased and this type of training. Providing the trainee with less anxiety and stress, improve self-efficacy and personality indicators.