عنوان پایان‌نامه

بسط گسترش عملکرد کیفی QFD با رویکرد بهینه سازی غیرخطی فازی FNLP و مدل کانو Kanos Model



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بسط گسترش عملکرد کیفی QFD با رویکرد بهینه سازی غیرخطی فازی FNLP و مدل کانو Kanos Model" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78281;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78281
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    حسین صفری

    کیفیت محصولات و خدمات مهم ترین جنبه رضایت مشتری است. گسترش عملکرد کیفی(QFD) به عنوان ابزاری مهم در ترجمه صدای مشتری و لحاظ کردن آن در اولویت بندی الزامات فنی تولید می باشد. سطح رضایت مشتریان در QFD به میزان برآورده شدن نیاز های آنها بستگی دارد. باتوجه به محدودیت های موجود میزان برآورده شدن این نیاز ها متفاوت خواهد بود. تحقیق حاضر با هدف حداکثر کردن رضایت مشتریان براساس محدودیت های موجود از یک مدل برنامه ریزی غیرخطی فازی استفاده کرده است. محدودیت های این مدل محدودیت بودجه، ترجیح نسبی تیم QFD نسبت به اجرای یک الزام فنی، میزان دشواری هرالزام فنی و میزان رقابت پذیری آن می باشد. متغیر تصمیم نیز تعیین میزان اجرای بهینه هرکدام از این الزامات فنی تولید می باشد. در این تحقیق پس از توسعه مدل QFD، مدل پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی در صنعت لوازم خانگی بکار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار Excel 2013 و Lingo 9.0 استفاده شده است. خروجی برنامه Excel رتبه بندی الزامات فنی تولید براساس نیاز های مشتریان می باشد. در نهایت رتبه های بدست آمده باتوجه به محدودیت های مسئله به صورت برنامه ریزی غیرخطی مدل سازی شده و براساس آلفا برش های مختلف در نرم افزار Lingo حل شده است. جواب های این نرم افزار درصد اجرای بهینه هر کدام از الزامات فنی تولید جهت دستابی به حداکثر رضایت مشتریان می باشد.
    Abstract
    Product and service quality is the most important aspect of customer satisfaction. Quality function deployment (QFD) is an important tool to help transform customer needs/the voice of the customer (VOC) into engineering characteristics. The level of customer satisfaction is dependent on how their needs are met. Given the existing limitations, the quality of satisfying these needs varies. The main objective of the present study is to maximize customer satisfaction using a nonlinear fuzzy planning model based on the existing restrictions. The limitations facing this model are budget constraints, the partial preference of GFD team for implementing a technical requirement, the difficulty level of each technical requirement, and their competitiveness. In addition, the decision variable is defined as the degree of optimally implementing each of these technical production requirements. Upon the development of the QFD model, it was applied in the household appliance industry in the form of a case study. The collected data were analyzed using Excel 2013 and Lingo 9.0 Software. The Excel outputs presented ratings of technical production requirements based on customers’ needs. Finally, the resulting ratings were modeled in the form of nonlinear planning and the model was estimated using ?-values for various sections in Lingo Software. The software outputs presented the degree of the optimal implementation of each technical requirement for achieving the maximum customer satisfaction. Keywords: quality function deployment (QFD), nonlinear fuzzy model, Kano model, fuzzy Delphi