عنوان پایان‌نامه

تعیین و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر وفاداری تماشاگران به برند باشگاههای لیگ برتر والیبال ایران (مطالعه موردی تیم والیبال پیکان)




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1375;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79075;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1375;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79075
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۵

    هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر حضور مجدد تماشاگران به ورزشگاه بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه گلادن و فانک (2002 ) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 11 نفراز اساتید و متخصصان مربوط تایید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0/86) به دست آمد که نشان از همسانی درونی سوالات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاچیان یکی از بازی های خانگی تیم والیبال پیکان تهران بود که بلیط تهیه کرده و به ورزشگاه آمده بودند و با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 328 نفر به-عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی و...)، و همچنین جهت شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری از روش آمار استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی) و از آزمون فریدمن جهت اولویت بندی عوامل استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از یافته های آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مؤثر بر وفاداری تماشاچیان به برند باشگاهها در 7 دسته، شاملِ مولفه های «عوامل مریوط به ورزشگاه، عوامل تبلیغات و اطلاع رسانی، عوامل مالی و اقتصادی، عوامل فنی و کیفیت بازی، عوامل تفریحی و سرگرمی، عوامل سازماندهی و مدیریت مسابقه، و سایر عوامل» شناسایی و دسته بندی شدند. همچنین، نتایج رتبه بندی مولفه های عوامل مؤثر بر وفاداری تماشاچیان به برند باشگاه ها، نشان داد بیشترین میانگینِ رتبه مربوط به «عوامل فنی و کیفیت بازی» (5.71) و کمترین میانگین رتبه مربوط به «سایر عوامل» (2.04) بوده است.
    Abstract
    This research aims to identify and prioritize the factors affecting reappearance of spectators in stadium. This descriptive survey research was conducted as a field research and for data collection the researcher made questionnaire adapted from Gladden and Funk questionnaire (2002) was used. Validity of the questionnaire was approved by professors and experts and its reliability was obtained using Cronbach's alpha test (0.86) which showed the internal consistency of the questions in the questionnaire. The statistical population of the research were included all the spectators of a home game of Paykan volleyball team who had bought ticket and come to the stadium and using the available sampling, 328 individual as statistical sample were investigated. To analyze the statistical data, descriptive statistic (average, frequency percent, etc.), as well as to identify factors affecting the loyalty, inferential statistics method (exploratory factor analysis) and to prioritize the factors, Friedman test was used. According to the findings of exploratory factor analysis, factors influencing the spectators’ loyalty to the clubs brands in seven categories, including components of " factors related to the stadium, advertising and information factors, financial and economic factors, technical factors and quality of the game, recreation and entertainment factors, organizing and managing the competition and other factors " were identified and classified. Also the results of ranking of the factors affecting the spectators’ loyalty to the clubs brands showed the highest average rating for "technical factors and quality of the game" (5.71) and the lowest average rating for "other factors" (2.04).