عنوان پایان‌نامه

حقوق و عملکرد کمیته های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر کمیته تحریمی قطعنامه ۱۷۳۷



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حقوق و عملکرد کمیته های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر کمیته تحریمی قطعنامه ۱۷۳۷" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق بین الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002515;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77180;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002515;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77180
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    مهدی حدادی

    آثار بشردوستانه ناشی از وضع تحریم های جامع و مطرح شدن موضوعات تروریسم و سلاح های کشتار جمعی که منجر به تغییر ماهیت تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی شد، شورای امنیت را برآن داشت تا نسل جدیدی از تحریم ها، موسوم به تحریم هدفمند را وضع کند. تحریم های هدفمند که برای برون رفت از مشکلات پیشین وضع گردید، خود مصون از انتقاد نماند. در این میان، کمیته های تحریمی نقش مهمی را در وضع تحریم های هوشمند ایفا می کنند. لکن، فرآیند کاری مبهم کمیته های تحریمی با استانداردهای بین المللی حمایت از حقوق بشر مطابقت ندارد و این امر منجر به مسئولیت کمیته های تحریمی و شورای امنیت به عنوان رکن موسس می گردد. لذا شورای امنیت اقداماتی را در رابطه با بهبود فرآیند کاری کمیته های تحریمی اتخاذ کرد. با این حال، بررسی رویه قضایی ملی و منطقه ایی گویای آن است که علی رغم اصلاحات صورت گرفته، رویه کاری کمیته های تحریمی همچنان مطابق با استانداردهای بین المللی حمایت از حقوق بشر به ویژه تمام لوازم حق دادرسی منصفانه نیست. با توجه به تحریم های وضع شده علیه ایران و تاسیس کمیته تحریمی در رابطه با کشورمان، بررسی فرآیند کاری کمیته های تحریمی شایسته بررسی و دقت نظر است. اما انعقاد برجام به واقع تغییری شگرف را در فرآیند رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت ایجاد کرد. تغییر رویه شورای امنیت نسبت به کمیته تحریمی 1737، از جمله تغییرات مهم در این راستا محسوب می‌شود. مفاد قطعنامه 2231(2015) گویای پایان کار کمیته مزبور همزمان با لغو تحریم‌هاست. در صورتی که، بخشی از تحریم‌ها همچنان تا روز اختتام قطعنامه 2231 ادامه خواهند داشت؛ در حالی که نظارت بر آنها لازم می‌نماید. پیش‌بینی تأسیس کمیسیون مشترک در برجام که وظایفی مانند کمیته برعهده دارد، تردیدهایی را در خصوص حذف کمیته تحریمی 1737 به وجود می‌آورد. تا زمانی که تحریمی وجود دارد، انحراف از آنها نیازمند واکنشی است که اغلب با وارد کردن اسم شخص خاطی در لیست تحریمی همراه است. با این وجود، نمی‌توان این حق را در حدود صلاحیت رکنی خارج از شورای امنیت دانست. بنابراین، مطابق قطعنامه 2231، مواردی پیش‌بینی شده تا شورای امنیت در کنار کمیسیون بر تعهدات مذکور نظارت داشته و اقدامات لازم را انجام دهد.
    Abstract
    The humanitarian impact of sanction and raising the issue of Terrorism and WMD caused to changing the nature of threat to international peace and security. The Security Council decided to impose new generation of sanction, targeted sanction. Sanction committees have an important role in imposing targeted sanction but working process of sanction committees doesn’t comply with international standard of human right protection and it is leading responsibility of Security Council and Sanction Committees. So the Security Council has taken measures to improve the working process of sanction committees but considering of national and regional precedents shows that despite reforms, the working method of sanction committees doesnot comply with international standard of human right protection especially due process yet. The conclusion of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) has made significant changes in the process of discussions about Iran’s nuclear program in Security Council. One of these important changes was alternation of SC’s approach about Sanction Committee 1737. The content of resolution 2231(2015) indicated the end of the task of the Sanction Committee would be coincided with the revocation of sanctions. Yet, some of the sanctions will be continued until the termination of resolution 2231, and having supervision on them would be necessary. Prospect of establishment of a Joint Commission in JCPOA, with same tasks as the Sanction Committee 1737, has created doubts about elimination of Sanction Committee 1737. As long as there is a sanction, deviation from them requires reaction and this reaction is often means putting the related person’s name in sanction list. However, this is an exclusive right of SC. Therefore, the resolution 2231(2015) has provided some provision according to which the SC alongside the joint commission would supervise on implementation of the commitment and take all necessary measures. Key word: Security council , Sanction Com