عنوان پایان‌نامه

تاثیر قید شناختی (تصویر سازی پتلپ)وبافت محیطی بر پاس دقت وسرعت بسکتبال



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر قید شناختی (تصویر سازی پتلپ)وبافت محیطی بر پاس دقت وسرعت بسکتبال" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1403;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79855;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1403;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79855
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    نگین نظری فر
    استاد راهنما
    شهزاد طهماسبی بروجنی

    قید شناختی از جمله قیود فردی است که می توان آن را با تصویرسازی ایجاد کرد و در بسیاری از تکالیف به عنوان عاملی اثرگذار بر عملکرد مورد بررسی قرار می گیرد. بافت محیطی نیز به محیطی که تکلیف در آن در حال اجراست مربوط می شود و بر یادگیری و عملکرد تأثیر می گذارد، و شامل دو مؤلفه ثابت یا در حال حرکت بودن محیط و اشیاء، و وجود یا عدم وجود تغییر بین کوششی می باشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر قید شناختی(تصویرسازی پتلپ) و بافت محیطی بر مهارت پاس دقت و سرعت بسکتبال بود. بدین منظور 77 نفر از دانشجویان دختر تربیت بدنی و علوم ورزشی (با میانگین سنی 28/2±81/21) به صورت در دسترس انتخاب و در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی ها پس از اجرای پیش آزمون به صورت دو بلوک 10 کوششی برای هر کدام از پاس های دقت و سرعت بسکتبال، با توجه به نمرات پرسشنامه تصویرسازی، به صورت همگن در یکی از 7 گروه: الف) تصویرسازی پاس دقت ب) تصویرسازی پاس سرعت، ج) بافت محیطی بسته بدون تغییر بین کوششی، د) بافت محیطی بسته با تغییر بین کوششی، ه) بافت محیطی باز بدون تغییر بین کوششی، و) بافت محیطی باز با تغییر بین کوششی، ی) کنترل تقسیم شدند. در طول سه روز تمرینی گروه های بافت محیطی 10 بلوک 16 کوششی (در مجموع 160 کوشش) از هر دو پاس دقت و سرعت را تحت شرایط محیطی ویژه هر گروه انجام دادند. دو گروه تصویرسازی نیز فایل صوتی مربوط به خود را هر روز به مدت 8 دقیقه گوش دادند، و گروه کنترل تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفت. در پایان دوره تمرینی همه شرکت کنندگان در پس آزمون و پس از 24 ساعت در آزمون یادداری شرکت کردند. آزمون انتقال نیز با 30 دقیقه فاصله نسبت به آزمون یادداری، به این ترتیب که فاصله آزمودنی از هدف یک متر افزایش پیدا کرد، برگزار شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که تصویرسازی منجر به بهبود مهارت پاس دقت و سرعت بسکتبال شد همچنین هر شرایط محیطی (بسته با و بدون تغییر بین کوششی و باز با و بدون تغییر بین کوششی) به تنهایی منجر به پیشرفت افراد در مهارت پاس دقت و سرعت بسکتبال می شود (05/0?P ). نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری، در تفاوت بین شرایط محیطی، بین وجود یا عدم وجود تغییر بین کوششی در مهارت پاس دقت و سرعت اختلافی یافت نشد (05/0?P ). روند پیشرفت در تمامی گروه ها در پاس دقت و سرعت تا مرحله یادداری مشاهده شد به جزء در گروه اول بافت محیطی در مهارت پاس دقت که پیشرفت تا مرحله انتقال ادامه داشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس دو راهه با اندازه های تکراری نشان داد در مقایسه بین قید شناختی (تصویرسازی پتلپ) و بافت محیطی تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0?P ).
    Abstract
    Cognitive constrains of individual constrains which can be created with imagery and in many tasks as impacting the performance been investigated. Environmental context is environmental the task in process and also differ on learning and performance, and consists of two components fixed or moving environmen and objects, and the presence or absence of the intertrial variability. Aim of the present study was to investigate the effect of cognitive constrains (PETTLEP imagery) and environmental context on accuracy and speed basketball pass. For this purpose 77 physical education students with mean age of 21/81±2/28 participated in the study. In pre-test Participant performed 2 blocks of 10 trial of accuracy and speed basketball pass, Then according to questionnaire scores imagery Homogeneously in one of seven groups: closed task with no intertrial variability, closed task with intertrial variability, open task with no intertrial variability, open task with intertrial variability, accuracy pass PETTLEP imagery, speed pass PETTLEP imagery and control were divided. During the three days of training group one to four 10 blocks of 16 trials (a total of 160 trials) both pass accuracy and speed each group carried out under special environmental conditions. Two groups of imagery, listened to audio to three days for 8 minutes. During this period, the control group received no intervention. At the end of the training all participants in post test and participated in retention test after 24 hours, transform test with 30 minutes away from the retention test so that, the distance of the target subject increase one meter was held. The results of Repeated measures Anovas showed that imaging leads to improved accuracy and speed basketball pass. And environmental conditions (closed and open trials with and without intertrial variability trials) alone led to the development of individuals accuracy and speed of basketball pass (P?0.05). But no difference found between presence or absence of intertrial variability (P?0.05). progress in all groups were observed in accuracy and speed pass to the retention phase, In the first group of environmental context except in accuracy pass that progress has continued until transform. Also the result of two way Repeated measures Anova in the comparison between cognitive constrains (PETTLEP imagery) and environmental context was no significant difference(P?0.05). Key words: Cognitive Constra ints. P ETTLEP Imagery, Open Skill. Close Skill. Accuracy Pass, Speed Pass, Basketball