عنوان پایان‌نامه

بخش بندی مشتریان براساس واکنش آنها به بازاریابی شبکه های اجتماعی اینستاگرام



    دانشجو در تاریخ ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بخش بندی مشتریان براساس واکنش آنها به بازاریابی شبکه های اجتماعی اینستاگرام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75926
    تاریخ دفاع
    ۰۷ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    گسترش روز افزون استفاده از شبکه های اجتماعی موجب ایجاد بستر مناسبی برای تجارت و تبلیغات در این فضاها گشته است. با توجه به آمارهای ارایه شده در جهان افراد زیادی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. از آنجایی که مصرف کنندگان واکنش های متفاوتی به کسب و کار و بازاریابی در شبکه های اجتماعی از خود نشان می‌دهند، محقق به دنبال بخش بندی مشتریان به دسته های مختلف با توجه به واکنش آنها در قبال بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام می باشد. تحقیق پیش رو از نوع توصیفی- اکتشافی می باشد و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل 14000 دنبال کننده در صفحه اختصاصی پژوهشگر در اینستاگرام می باشد و به عنوان نمونه 224 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش خوشه بندی دو مرحله ای استفاده گردید. در انتها 5 خوشه اصلی (فعالان، مبلغان، بی اعتنایان، غیر فعالان و مخالفان) یافته شد. شواهد حاکی از آن است که دو گروه فعالان و مبلغان بسیار تحت تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی می باشند و مهمترین محرک های آن ها، درگیری با برند، تمایل به خرید و تبلیغات دهان به دهان می باشد. فعالان با اختصاص 3/18% از حجم جامعه، تحت تاثیر ترین گروه می باشند که بیش تر آن ها خانم های مجرد می باشند. پس از آن، مبلغان نیز نشان داده اند که تحت تاثیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی قرار می گیرند. مبلغان 1/24% جامعه را تشکیل می دهند و بزرگ ترین خوشه در بین 5 خوشه می باشند. مهم ترین تفاوت مبلغان با فعالان، عدم تمایل به خرید می باشد. در مجموع، حجم قابل توجه ای از جامعه (4/42%) به بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام واکنش مثبت نشان داده اند.
    Abstract
    Growth in social networks provides an appropriate context for commerce and advertising in social networks. According to the statistics, many people in the world use social networks. Since custumers react differently to business and marketing on social medias, researcher is looking for segmenting customers into different categories according to their reaction to the marketing in social medias. The present study is descriptive reasearch and data needed to be collected through a questionnaire. The research consisted of 14000 followers of the researcher’s page on the instagram and a sample of 388 randomly are selected. To analyze the data, we used a two-step clustering methods. Finally, 5 clusters (active, talker, hesitant, passive and averse) are identified. Two segments are highle impacted by social media marketing in terms of brand engagement, purchase intention and WOM. Actives are the most engaged group and most of them are single women. The nest group are talkers who are impacted by social media marketing too. This group are the most populated group. Talkers are different from actives in term of purchase intention.