تحلیل موانع، چالش ها و سیاست های حمایتی گردانندگان تورهای ورودی در ایران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4917;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77640;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4917;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77640
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- هدیه عبدی
- استاد راهنما
- پویا علاء الدینی
- چکیده
- هدف از این پژوهش تحلیل موانع، چالشها و سیاستهای حمایتی گردانندگان تورهای ورودی در ایران است. این پژوهش با معرفی این نهاد و فعالیتهای آن به تبیین ارتباط میان تعداد آژانسها و گردشگران ورودی، ارزیابی موانع تورگردانان و کیفیت خدمات تورگردانان با توجه به ارتباط گسترده آنها با عرضهکنندگان میپردازد. همچنین ارتباط این نهاد با تشکلها، تورلیدرها و دیگرآژانسها و چگونگی ارتباط این نهاد با سازمانها جهت سیاستگذاری و نقش آنان در پایداری توریسم مورد مطالعه قرار گرفتهاست. رویکرد تحلیلی تحقیق بر اساس سه رکن اصلی دولت، روابط و منابع شکل گرفته که در سیاستگذاری برای تورگردانان و توسعه گردشگری کشور تعیین کننده است. این مطالعه براساس روش کیفی و با انجام مصاحبهی نیمه ساختاریافته از 13 تورگردان است، که بهعنوان جامعه هدف از میان جامعه تورگردانان ورودی ایران انتخاب شدهاند. انتخاب این اعضاء بهصورت هدفمند و با معیارهایی از قبیل تنوع جغرافیایی (در ایران و تهران)، سابقه کاری و عمده کار و خردهکار بودن آژانسها انجام شدهاست. یافتهها با استفاده از منابع مختلفی همچون اخبار، اسناد، آمار و همچنین مصاحبه با ذینفعان مختلف همچون سازمانهای دولتی و هتلداران تأمین اعتبار شدهاست. نتایج عمده تحقیق حاکی از وجود تأثیر جنبههای انحصاری بر قیمت بازار و رقابت سالم میان تورگردانان، ضعف آمار و اطلاعات مربوط به گردشگری، عدم ضمانت اجرایی در مقررات علیرغم سیاستهای حمایتی موجود ، ضعف اطلاعرسانی در تشکلها، عدم تفکیک فعالیتهای دارندگان مجوز بند ب و روی آوردن برخی از تورگردانان به فعالیتهایی دلال گونه بهجای اجرای تور است. در پایان، پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت تورگردانان ارائه میشود.
- Abstract
- This thesis analyses impediments, challengesو and government policies associated with incoming tour operators in Iran. Probing the structure and functions of incoming tour operators, this research examines the relationship between the number of travel agencies and incoming tourists, obstacles faced by tour operators, and the quality of services with regard to the tour operators’ broad connections to suppliers. Moreover, the relationship between tour operators and other institutions such as trade associations, tour guides, other travel agencies, and policy-making organisations are analysed and tour operators’ role in sustainable tourism in Iran is assessed. The analytical framework in this thesis links government policy, institutional relations, and resources that are required for enhancing the policy environment associated with tour operators. A qualitative approach to field research was adopted which included semi-structured interview with 13 tour operators selected through purposive sampling among members of Incoming Tour Operators Society of Iran. Selection criteria included geographic diversity, number of years in business, and degree of notability as a wholesaler or retailer. Furthermore, triangulation was used to enhance the reliability of the findings whereby a number of additional sources of information as well as the results of several complementary interviews were tapped. Findings hint at certain monopolistic aspects in the industry. Furthermore, they indicate weak enforcement of government regulations, anaemic public relations exercised by the tour operators’ associations, lack of reliable data, and nonspecific activities associated with Licence B, whose holders are thus operating across various fields. A number of suggestions are provided based on these findings for the improvement of the operations of the industry. Keywords: Inbound Tour Operators, Monopoly, Trade Association, Incoming Tourists, Licence B, Iran.