ارزیابی و بهبود روشهای حفاظت از حریم خصوصی در رایانش ابری خودرویی
- رشته تحصیلی
- مهندسی کامپیوتر -نرم افزار
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 3041;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77546;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 3041;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77546
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهین نادری پور
- استاد راهنما
- احمد خونساری
- چکیده
- خودروهای پیشرفته و گرانقیمت، تجهیزات و حسگرهایی دارند که در بیشتر مواقع بدون استفاده باقی ماندهاند. فراهم کردن شرایطی که خودروها بتوانند منابع مازاد خود را در اختیار دیگران قرار دهند یکی از انگیزههای شکلگیری ابرخودرویی بوده است. در ابرخودرویی همانند رایانش ابر، خودروها میتوانند درخواستهایی همچون انجام محاسبات، دریافت اطلاعات و غیره را به ابرخودرویی داده و خدمت مدنظر خود را دریافت کنند. بیشتر خدماتی که ابرخودرویی ارائه میدهد بهعنوان خدمات ارزش افزوده شناخته میشوند و خودروها میبایست به ازای دریافت آنها هزینه پرداخت کنند. پرداخت هزینه خدمات به صورت بین خودرویی مسئله چالش برانگیزی است چراکه هر دو موجودیت خدمتدهنده و خدمتگیرنده متحرک هستند. همچنین مسئله مربوط به حفظ حریم خصوصی خدمتدهنده و خدمتگیرنده نیز چالشهایی را به همراه دارد. در این پژوهش به منظور پرداخت هزینه خدمات و به تبع آن تشویق خودروها به شرکت در ابرخودرویی، از سازوکار انگیزشی مبتنی بر توکن بهره گرفته شده است. مجازی بودن ماهیت توکن، آن را مستعد سوء استفادههای بسیاری میکند. اگر ساختار مناسبی برای ایجاد و پرداخت توکن وجود نداشته باشد، استفاده از توکن میتواند منجر به نقض حریم خصوصی خدمتگیرنده همچون ردیابی خدمتگیرنده توسط سایر خودروها یا مرجع صادرکننده توکن گردد. از طرفی با توجه به مجازی بودن ماهیت توکن امکان استفاده مجدد توکن به صورت غیرقانونی وجود دارد. در این پژوهش، برای حفظ حریم خصوصی خدمتگیرنده از راهکار امضای کور در تولید و انتساب توکن به خودروها استفاده شده است که منجر به حفظ گمنامی میشود. همچنین برای جلوگیری از استفاده مجدد توکن، مدلی توزیع شده ارائه شده است. در این مدل، شبکه خودرویی به صورت زیرشبکههایی در نظر گرفته شده است که با یکدیگر وجه اشتراکی ندارند. هر زیرشبکه به عنوان یک سلول شناخته می شود. همچنین تعدادی از خودروها به عنوان شاهدین تراکنشها به بررسی تازه بودن توکن ارائه شده توسط خدمتگیرنده میپردازند. در نهایت به ارزیابی راهکارهای پیشنهادی از نقطه نظر سربار ارتباطی و توانایی تشخیص استفاده مجدد توکن پرداخته شده است.
- Abstract
- Modern vehicles are equipped with several valuable resources, such as sensors and computation capabilities which are mostly left underutilized. One of the most important motivations of introducing Vehicular Cloud (VC) concept is to provide vehicles with a means to share their surplus resources. Similar to cloud computing, in VC, vehicles submit their service request, e.g., computation, to VC, and receive their response from other vehicles. Most of the services offered by VC are value-added services then vehicles should pay the service fee. However, due to the fact that both the service provider and requester are mobile vehicles, the process of the payment while preserving the privacy of both parties is a challenging issue. In this thesis, in order to encourage vehicles to contribute their under-utilized resources to the VC, we propose a token-based incentive mechanism. Due to the virtual nature of tokens, a token-based system might be vulnerable to several kinds of fraud and attack, such as privacy violation, and token double-spending. Using blind signature to create and assign tokens, our proposed schemes provide anonymity for the service requester. In order to resist against token double-spending, a distributed model are proposed. In this model, we view vehicular networks as consisting of non-overlapping sub-networks, each one referred to as a cell. Moreover, some vehicles check the freshness of service requester’s tokens as witnesses. Finally, we present a thorough discussion on the efficiency of the proposed schemes in terms of server overhead and token double spending detection. Keywords: Privacy, Vehicular cloud computing, Cloud computing, Vehicular ad-hoc networks, Micropayment