عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ادراک از بازاریابی داخلی بر عملکرد (مورد مطالعه: بیمارستان های آیت الله موسوی و ولیعصر (عج) در زنجان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75663;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75663
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- امیرحسین عباسی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- نگاهی به روند شکلگیری بیمارستان در ایران نشان می دهد که بیمارستانها در داخل کشور به سمت انحصاری و تخصصی شدن رفته و امروزه شاهد استیم که بر تعداد آنها افزوده میشود. با توجه به این روند ارائه خدمات در این صنعت از اهمیت بخصوصی برخوردار بوده و از عوامل موفقیت هر بیمارستان میتواند محسوب شود؛ بنابراین بدیهی است که در این فضا بیمارستانهایی موفق تر خواهند بود که به مقوله ی بازاریابی داخلی و مسائل مربوط به منابع انسانی خود و عملکردشان توجه بیشتری داشته تا بتوانند در حفظ مشتریان موفق عمل کنند. بنابراین در پژوهش حاضر با فرض وجود رابطه میان برنامهها و اقدامات بازاریابی داخلی مبتنی بر منابع انسانی، درک کارمندان از راهبرد بازاریابی داخلی و بازدهی شغلی کارمند در بیمارستان آیتالله موسوی زنجان به انجام این تحقیق پرداختهشده است. بدین منظور جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق، دادههای موردنظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونهای 249 تایی که شامل پرسنل و بخش مدیریت و سرپرستی بیمارستان آیتالله موسوی بوده است، گردآوریشده و مبنای تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. ضمن اینکه جهت تحلیل دادهها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون تحقیق نیز از نرم افزار های آماری SPSS 22 و PLS استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش از چارچوب مفهومی کلی و فرضیات آن پشتیبانی می کند. بر اساس یافته های پژوهش، در بیمارستان آیتالله موسوی زنجان، متغیر بازاریابی داخلی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر هویتسازمانی تأثیر بیشتری بر رفتار مشتری مدارانه نسبت به تأثیر غیرمستقیم از طریق متغیر رضایت شغلی دارد. متغیر بازار گرایی داخلی بهطور غیرمستقیم از طریق متغیر هویتسازمانی تأثیر بیشتری بر رفتار مشتری مدارانه نسبت به تأثیر غیرمستقیم از طریق متغیر رضایت شغلی دارد. متغیر بازاریابی داخلی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر بازار گرایی داخلی و هویتسازمانی تأثیر بیشتری بر رفتار مشتری مدارانه نسبت به تأثیر غیرمستقیم از طریق متغیربازارگرایی داخلی و رضایت شغلی دارد. همچنین متغیر بازاریابی داخلی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر تعهد سازمانی و بازار گرایی داخلی و هویتسازمانی تأثیر بیشتری بر رفتار مشتری مدارانه نسبت به تأثیر غیرمستقیم از طریق متغیر رفتار شهروندی سازمانی و بازار گرایی داخلی و رضایت شغلی و همچنین تأثیر بی
- Abstract
- A look at the process of the formation of the hospital in Iran showed that hospitals fitted inside the country towards becoming the exclusive and specialized, and today we are seeing that their number to be added. with regard to the process,offering services in this industry,a particular importance and success factors from any hospital can be considered. So that hospitals will be more successful that attention to the internal marketing and human resources concept and more attention to performance in maintaining clients succeed. Therefore, in the present study by assuming the existence of the relationship between the the internal marketing program and actions based on human resources,staff understanding of internal marketing strategy and job performance of an employee at the Ayatollah Mousavi hospital in Zanjan to conduct this research. Therefore, in order to answer the research questions, using a questionnaire and through the 249 sample that include personnel and administrative management of the Department and the hospital has been Ayatollah Mousavi was compiled, and the basis for the analysis. While the data for the analysis and review the relations between the research various variables are also software SPSS22 and PLS used. The results of this study supported of the conceptual framework and its assumptions. Based on the findings of the research, in the Ayatollah Mousavi hospital internal marketing variable, indirectly and through corporate identity variable has a greater impact on customer behavior based than an indirect impact through the variable job satisfaction.internal market orientation variable indirectly through corporate identity has a greater impact on customer behavior based more than through the job satisfaction variable. Internal marketing variable indirectly through internal market orientation and corporate identity has greater impact on customer behavior based than the impact indirectly through internal market orientation and job satisfaction variable. internal marketing variable as well as indirectly through the internal market orientation and organizational commitment and corporate identity has greater impact on customer behavior based than an indirect impact through the organizational citizenship behavior and internal market orientation and job satisfaction variable as well as greater impact on customer behavior based than the indirect impact through the organizational citizenship behavior and internal market orientation and corporate identity variable and has greater impact on customer behavior based than indirectly impact through organizational commitment and internal market orientation and job satisfaction nariables. Internal marketing program and internal market orientation using in the Ayatollah Mousavi has both directly and indirectly impact on their customer behavior based. While the direct impact of internal marketing on the job satisfaction and corporate identity most of the indirect impact of it. internal marketing indirectly impact through organizational commitment on the internal market orientation variable most of the indirect impact of internal marketing through organizational citizenship behavior variables on internal market orientation. as well as theindirectly impact of internal marketing through internal organizational commitment on the internal market orientation variable is more than directly impact of internal marketing on