عنوان پایان‌نامه

تحلیل چالش ها و موانع توسعه بنگاه های تحقیقات اجتماعی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل چالش ها و موانع توسعه بنگاه های تحقیقات اجتماعی در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77433;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77433
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    پویا علاء الدینی

    در سالیان اخیر، با فزونی یافتن تعداد بنگاه‌های تحقیقات اجتماعی و حضور آنها در نهادهای دولتی، نیمه دولتی و غیردولتی به عنوان پژوهشگران حقوقی، مطالعه این بنگاه‌ها با اهمیت تلقی می شود. انجام مطالعات اجتماعی در این بنگاه‌ها به صورت پروژه یا طرح، نقش تاثیرگذاری در نهادهای متولی این پروژه‌ها یا طرح‌ها دارد. از این رو، شناخت بستر کاری این بنگاه‌ها جهت اعتلای این بنگاه‌ها یک ضرورت است. این پایان نامه درصدد است که با رویکردی نهادی، شرایط و چارچوب نهادی این بنگاه‌ها را کندوکاو و تحلیل کند. جامعه هدف این مطالعه دو نوع شرکت، الف) تحقیقات اجتماعی ب) مشاور دارای مجوز ساماندهی و توانمندسازی بافت¬های فرسوده و سکونتگاه¬های غیررسمی است. یافته‌های این پایان نامه با روش کیفی گردآوری می شود. هفت مصاحبه با مدیران شرکت‌های تحقیقات اجتماعی و ده مصاحبه با مدیران شرکت‌های مشاور دارای مجوز ساماندهی و توانمندسازی بافت¬های فرسوده و سکونتگاه¬های غیررسمی انجام می شود و پس از گردآوری و کدگذاری داده‌ها، تحلیل فراخوری بدست می آید. بنگاه‌های تحقیقات اجتماعی مانند سایر بنگاه‌ها با موانع و چالش‌هایی روبرو هستند که در این پایان نامه، این موانع و چالش‌ها شناسایی و دسته بندی می شوند. راهکار و پیشنهادهایی نیز جهت بهبود وضعیت این بنگاه‌ها ارائه می شود. یافته های این پایان نامه حاکی از آنست که رویه اجرایی برای انجام مطالعات اجتماعی در بنگاه‌ها بر اساس منابع موجود، طرح ریزی می شود و مدیران بنگاه‌ها، برای اجرای تحقیقات اجتماعی و مدیریت فعالیت‌های بنگاه با موانع و چالش‌هایی روبرو هستند. موانع و چالش‌های بنگاه‌ها به سه دسته گره خورده با محیط کلان کشور، کارفرمایی و شرکتی تقسیم می شوند. مدیران این بنگاه‌ها، حضور تشکل‌های صنفی را برای برون رفت از شرایط حاضر به شرایط بهتر، موثر می دانند.کلید واژه ها: تحقیقات اجتماعی، شرکت‌های تحقیقات اجتماعی، شرکتهای مشاور، شهرداری تهران، شرکت عمران و بهسازی شهری تهران
    Abstract
    The number of social research enterprises has grown in Iran in recent years and these enterprises are increasing their cooperation with governmental, para-governmental and non-government institutions. Social studies projects conducted in these enterprises are likely to have significant impacts on their clients’ strategies and policies.Therefore, it is important to probe their activities and interactions. This thesis adopts an institutional approach to analyzing a subset of Iran’s social research enterprises. These include: a) social research consulting firms b) consulting firms which have official permits (from the Management and Planning Organization) for revitalization, renovation, and empowerment. By utilizing information from a set of in-depth interviews with 17 managers at these social research enterprises, their challenges and obstacles are analyzed. Findings indicate that implementation processes associated with social research projects vary from one enterprise to another, and enterprise managers face a variety of obstacles and challenges. These include obstacles and challenges related to their internal operations as well as Iran’s macro-environment for business and public sector management and those associated with individual clients. It is suggested that Iran’s social research enterprises should form their own professional associations or trade unions as a first step to alleviate some of these problems collectively. Keywords: social research, social research enterprises, consulting firms, Tehran Municipality, Urban Development and Revitalization Organization (UDRO)